Smoothie bowls

Sedan några månader tillbaka har det blivit ganska många smoothies här hemma. Det är gott att mixa avokado och annan frukt med havremjölk, det blir några smoothies i veckan. Största fördelen är att jag får i mig mycket näring på minimalt med ansträngning. Jag brukar ofta vilja göra mina smoothies lite tjockare och bara kalla det "fruktpuré" men när jag googlade på det nyligen så har det tydligen ett mycket trendigare namn som heter "smoothie bowl". Så än en gång är jag trendig utan att veta om det. Precis som när jag för sex år sedan råkade fastna i min lilla etta på 34 kvm och ett fåtal yngre människor plötsligt ansåg att jag var mycket intressant som körde minimalistisk livsstil och compact living. Och feministisk normbrytare som inte bor med en man. I själva verket har jag väl fastnat här för att det är bekvämast så. Det är kul att träffa Björn på helgerna. Det är skönt att ha något eget också.

Jag behöver nu alltså bara ändra min vokabulär från "fruktpuré" till "smoothie bowl" så är jag alltså i hamn med ännu en trend som jag inte visste om att jag följde.

Det som blivit lite intressant med mina smoothie bowls är att jag börjat lyfta dem lite. När jag ändå varit igång. Det rinner ned lite chiafrön i mina smoothies nu för tiden. Eftersom det låg några frön i en påse som samlade damm i längst in i skafferiet. Och lite bär. Jag beställde spenat och cashewnötter inför nästa veckas smoothies också.



Efter detta kom jag ju på att om jag trillar in lite protein i smoothien och en gnutta omega-3 i den (om det nu blir gott) så har jag ju i princip en fullvärdig måltid.

Så nu är det beställt. Vegetariskt protein och omega-3 på flaska. Och när jag ändå var igång så råkade jag klicka hem extra tjocka sugrör i rostfritt stål med en liten tillhörande pytte-pytte-liten diskborste. När jag beställde just nedanstående sugrör så fick jag något meddelande om att det skickade paketet kommer att bli omsorgsfullt paketerad med plastfri omslagsplast och plastfri tejp och allt de nu gjorde för att slå knut på sig själv för att inte slösa på jordens resurser. Sedan ska den åka lastbil till norrland och det förtar väl lite av miljövänligheten.

Det känns ganska bra faktiskt. Vi får se om grejerna kommer till användning. Jag ser mest fram emot att kunna skippa en lunch eftersom jag har en smoothiebowl med alla tänkbara ingredienser för att hålla hälsan. Och sugrör är alltid mysigt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback