Ger antiinflammatorisk mat effekt?

Nej. Det finns inga vetenskapliga belägg för att antiinflammatorisk mat ger effekt. Det fastslås Sahlgrenska universitetssjukhuset förra året, oavsett vad alla influensers på instagram säger.

Fortfarande gäller det att variera kosten, att frukter och bär är nyttiga, men att man inte kan se att vissa frukter ger mycket mer effekt än andra. Man kan anta detta utifrån olika frukters näringsinnehåll men man kan inte se att avokadoätaren har färre inflammationer än bananätaren. Nötter, frön, bär, fisk och skaldjur är bättre än socker, mjöl, alkohol och rött kött. De stora penseldragen är fastställda. Men de små penseldragen verkar inte vara det. Ännu.

Hur som helst så tar jag en smoothie varje dag nu som innehåller varierande mängd av anitiinflammatoriska ämnen såsom: Avokado, cashewnötter, chiafrön, nyponpulver, vegetariskt proteinpulver, bär, spenat, omega-3 fetter, och havremjölk. Jag har ingen aning om detta ger någon som helst hälsoeffekt. Jag kände mig ganska frisk, när jag drog igång denna dagliga shot så vi får väl se om jag märker någon skillnad.

Det är åtminstone mysigt att dricka dem på morgonkvisten, med ett (utåt sett åtminstone) miljövänligt sugrör. Hur miljövänligt det var att tillverka sugröret, borsten och påsen vet jag inte, men man orkar inte ha koll på allt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback