Schabrak och ridbyxor från Hööks!

Idag har jag och Björn varit på återbesök i Umeå, 14 mil bort, för hans öronkoll. Tydligen så är det opererade örat ganska bra men det andra örat lite värre. Så det blir tyvärr fler undersökningar och han hör tyvärr inte så där fantastiskt mycket bättre. Min mamma brukar skämta och säga att Björn kommer att dumpa mig den dag han hör vad jag säger, så vi andas alla ut och tänker att jag sitter säkert en stund till. Efter öronkollen så åkte vi runt lite i olika affärer och spanade lite. Självklart blev det även ett besök på Hööks hästsportsbutik.

Ni har kanske inte tänkt på det, men om man tittar på de senaste bilderna på mig så har jag faktiskt ridit Galishimo i ett slags långbyxor och gympaskor. Jag började med det för någon månad sedan och sedan har jag inte kunnat sluta. Nackdelen är ju självklar att gympaskor ger en ökad risk för att foten ska fasta i stigbygeln, men denna risk är ju något förminskad då jag har säkerhetsstigbyglar och bara ett gummiband som håller ihop byglarna på utsidan. Då lär jag förhoppningsvis inte hamna släpandes efter Galishimo särskilt länge, ifall olyckan skulle vara framme. Jag har även skor som saknar vanlig snörning, för att förhindra onödigt trassel som kan fastna i stigbygeln också.



Fördelarna med gympaskor är många. Till att börja med så är det lätt för mig att kliva av och promenera med honom, eller jobba avsuttet, utan att få skavsår eller känna att det är obekvämt att röra mig i stövlarna.

För det andra så är det mindre varmt att ha lite luftigare skor nu när vi har en rekordvarm (och torr!) sommar.

För det tredje går det otroligt mycket bättre att finlira med Galishimo när jag har gympadojor. Jag kan småvinka och häl-dutta med en helt annan rörlighet och precision än vad ridstövlarna någonsin erbjudit, eftersom de är ganska orörliga i vaden. Och Galishimo förstår precis vad jag menar för han är ju väldigt känslig. Så ridningen går faktiskt bättre.

För det fjärde så är skorna enkla att slänga i tvättmaskinen regelbundet, eller blötlägga i vatten, om man vill fräscha upp dem så de ser ut som nya. Ingen lädervård krävs... 

Ridbyxorna jag haft denna månad är en Jodhpurridbyxa som heter Ozzy från CRW.  Dom är inte bara otroligt bekväma utan även jättefina med sina sömmar och ljusa dragkedjedetaljer. Förutom att de är bekväma att gå, röra sig i, och rida med, så passar de bra då jag ofta gör annat direkt efter ridningen för att spara tid. På vardagskvällarna är det inte ovanligt att jag handlar på vägen hem från stallet, och på helgerna så kan jag ibland åka direkt från stallet och äta lunch ute. Då är det ohyggligt skönt att inte gå in, varken i affären eller restaurangen, i något som väldigt uppenbart är ridkläder. Med de här byxorna och skorna passerar jag vem som helst, så gott som obemärkt. Dessa byxor blev storfavoriter direkt!




Jag har ju blivit så förtjust i dem att jag insett att jag inte kan ha dem precis hela tiden eftersom de måste tvättas ibland (jag tvättar ridkläder väldigt ofta eftersom jag inte alls gillar hästlukt i hallen), så jag köpte en uppsättning nästan likadana byxor idag. Fast svarta och utan detaljer. Svart är väl inte en ultimat färg att ha i stallet men jag tänker tvätta dessa frekvent och med omsorg.


Sedan fann jag ett nytt schabrak och slog till direkt. För att jag har råd. För att jag har ett nytt jobb. För att jag har en ny ekonomi. För att den matchar transporten. För att det går!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet