Världens roligaste ridpass men lite knäckt häst

Dagens ridpass var otroligt roligt! Vi tränade bland annat skänkelvikningar, i galopp. Han ger verkligen järnet nu och är med mig till 100%, och jag känner att jag verkligen får med mig hela honom när jag rider. Riktigt roligt! Han tar fel galopp fortfarande men då bromsar jag in till skritt och fattar rätt galopp från skritt och då blir det nästan alltid rätt. Det känns inte lika obalanserat som det gjort tidigare.

Det tråkiga med det hela är att jag tror jag råkar rida lite för mycket och för hårt de senaste dagarna, nu när han är så framåt och duktig. Under dagens pass tappade han bakdelen flera gånger, en hel del i slutet av passet. När jag ledde ut honom till hagen så snubblade han till två gånger bara av att skritta rakt fram. Jag tror han har träningsvärk, framför allt i vänster bak som verkligen har jobbat hårdare än någonsin. I morgon ska jag böja igenom vänsterbaken lite, och så ska han få skritta och ta det lite lugnare veckan ut, så tar vi nya tag nästa vecka i stället. Jag är faktiskt lite orolig, men hästar som är trötta i bakmusklerna brukar ofta "tappa" ett bakben om de har träningsvärk. Han är ju inte halt och han fixar ju alla övningar med bravour!


Han är så galet fin nu! Pigg och framåt och fokuserad och samtidigt känslig på mig och vad jag vill.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet