Veckohandling on line

Jag måste slå ett slag för veckohandling on line. Jag började för sju veckor sedan (liite på grund av att jag blev stoppad och kontrollerad ganska ofta vid självscanningen och blev nervös av det) och sedan dess har jag knappt satt min fot i min affär. Jag har räknat ut att det nu tar mindre än två minuter att veckohandla, något som förut tog en timme eller mer, fördelat på ett eller fler tillfällen i veckan. Man åker till en station utanför ICA som heter "Avhämtning", skickar "HÄMTA" till deras nummer, och så kommer de ut direkt med färdigt packade kassar på det jag beställt! Man får lämna en liten signatur om att man hämtat grejerna och sedan är det bara att åka hem. Allt dras automatiskt från ICA-kortet så man behöver inte fippla med kort där ute på avhämtningsplatsen heller.



Det var jättesurt och omständigt att komma igång. Det var koder och kort och överföringar och konstigheter som gjorde att jag körde fast i omgångar och kände mig för korkad för att delta i det moderna samhället. Men när allt var på plats, när jag laddat mitt eget ICA-kort och förstått hur jag loggar in och lärt mig hur man skulle klicka, då öppnades en ny värld för mig.

En värld där man veckohandlar på 2 minuter. En värld där hela den sammantagna tiden från att jag sätter mig i bilen, tills att jag står i hallen med alla kassar på hallgolvet, är 12 minuter. (Ja, jag bor nära affären). Detta har gjort att jag fixat att veckohandla även när jag varit magsjuk eller i väldigt dålig form i övrigt. Det har alltid funnits mat så det räcker och blir över hemma. Det har alltid funnits färsk frukt på mitt bord, och jag har alltid haft med mig en färdig fryst lunchlåda till jobbet.


För att inte nämna att jag inte köpt något godis eller onyttigt under veckodagarna alls. Beställer jag det inte på söndagkväll så finns det inte hemma. Punkt slut.

Jag beställer nu alltid på rutin, tre avokadofrukter, och de har ju alltid varit en sån där frukt man helst velat känna efter själv vilken mognadsgrad de har, i butiken. Men de verkar ha blivit plockade med omsorg alla veckor jag beställt dem.  Om de inte varit helt färdigmogna så har de mognat under veckan. Aldrig att jag fått en helt omogen eller övermogen avokado. Jag är löjligt nöjd.

Man kan till och med handla en vecka och upptäcka att just DENNA veckas inhandling blev perfekt avvägd. All frukt åts upp. Alla matlådor räckte och någon blev över att bjuda på. All mjölk och havremjölk fanns utan att det blev för mycket... Då kan man KOPIERA förra veckans inköpslista och bara beställa om den! Detta tar inte mer än 60 sekunder!

 Veckans inköpta doftljusburkt on line!

Jag har nu budgeterat för att jag köper saker från ICA för 2300 kronor i månaden, inte bara mat utan även tvättmedel, hygienprodukter, priset för utlämning från affären, och annat. Jag såg nu att jag hade gott om pengar över från månadens budget, och slog på med olika doftljus och annat mys att ha hemma, för pengarna som blivit över. Allt finns ju on line och det är bara att peka och klicka.

Det värsta som hänt hittills, på sju veckor, är att personalen glömt att packa bananer. Då skickade de ett SMS och frågade om jag ville få dem gratis levererade till min dörr eller om de skulle sätta tillbaka pengarna på mitt ICA-kort. Jag bad dem sätta in pengarna på ICA-kortet igen. Bananer klarar man sig utan en vecka.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback