Galishimos challenge 1

Jag vet inte om jag fixar detta, vi kör ju så lätt fast i saker. Men detta är mitt utmanande ridpass som jag tänker försöka klara av med Galishimo. Det absolut värsta är ju att skritta och trava över bommar i övningen "blomman" för det gruvar jag mig massor för. Jag gruvar mig också för att galoppera efter fyrkantsspåret för det kan hända lite grejer när vi följer kanten. Huu! Jag tror INTE jag klarar alla övningar på första försöket utan jag får nog kämpa på lite, om jag ska klara detta. De övningar som är lätta är ju öppna, sluta och bogflyttningar för det kan han hyfsat och blir avspänd. Men det andra...

Men det är ingen challenge om jag inte försöker!

1. Framme för skänkeln och uppvärmd
  • Skritt: 1 varv i skritt på lösa och 1 varv på korta tyglar i vardera varv. 
  • Trav: 2 varv i låg form och 2 tempoväxlingar i vardera varv
  • Galopp: 2 varv i låg form och 2 tempoväxlingar i vardera varv
Skritta 1 varv efter fyrkantsspåret och klappa 


2. Kunna svänga och vara uppmärksam på signaler
  • Trav: 2 åttor i trav 
  • Trav: 3 varv serpentinbågar i trav 
  • Galopp: 2 stora åttor i galopp med inslag av trav i mitten
  • Galopp: 2 stora åttor i galopp med inslag av skritt i mitten 


Skritta och klappa 1 varv efter fyrkantsspåret 

3. Kunna flytta framdelen och rakrikta sig sedan
  • Skritt: 2 varv på Kyras fyrkant då jag flyttar på bogen - i vardera varv
  • Trav: 2 varv på Kyras fyrkant då jag flyttar på bogen - i vardera varv



Skritta och klappa 1 varv efter fyrkantsspåret


4. Kunna böja sig ganska snävt samt våga kliva över bommar
  • Skritt och trav: Blomman två varv i skritt och två varv i trav - i vardera varv



 Skritta och klappa 1 varv efter fyrkantsspåret


5. Ha kontroll på rumpan och rakrikta
  • Skritt och trav: Övningen öppna och sluta ett varv i skritt och ett varv i trav, i vardera varv. Trava snett igenom efter övningen för att komma tillbaka i samma varv.

6. Varva ned, stretcha, och ha ett trevligt avslut  

  • Trav: 2 varv i låg form och 2 tempoväxlingar i vardera varv. BERÖM!

Klappa och sitt av - skritta av.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback