Att inte vilja, att inte förstå eller att inte orka?


Galishimo verkade ha lite träningsvärk när jag red honom i tisdags, så jag lät honom vila i två dagar.  Det var som att han reagerade långsamt och inte var så rapp på hjälperna. Galoppen såg fin ut i början men han tappade snabbt bärighet och svarade inte riktigt upp när jag bad honom plocka ihop sig lite. Han var jättelugn och fin i blåsten, så jag var jättenöjd, men jag noterade ändå att han var lite annorlunda att rida i tisdags.

En av de mest värdefulla kunskaper man kan ha som ryttare, är att lära sig skilja på när en häst inte VILL, när den inte FÖRSTÅR eller när den inte ORKAR.

  • VILL inte hästen så ska den ha lite smisk eftersom den är på jobbet och har i uppgift att lyda 1 timme per dygn. Denna timma ska inte ägnas åt förhandlingar. Hästen ska helst gladeligen säga
    "Ja fröken! Du är prinsessan och jag är din trogna undersåte." (Om det är en kvinnlig ryttare, alltså.)
  • FÖRSTÅR inte hästen kan det vara värt att byta metod och se över sin egen verktygslåda om man vill åstadkomma. Man får fundera på om ens önskemål som ryttare på hästen, går att förmedla till hästen på ett enklare sätt?
  • ORKAR inte hästen så måste den få kärlek och vila. 

Så... det kluriga är då om hästen inte genomför en rörelse... vill den inte? Orkar den inte? Förstår den inte?

Jag tippade i tisdags på att Galishimo inte ORKADE. Han går ju i en lägre form, och trots att han verkar tycka det är jättebekvämt, så är det nog lite annorlunda jämfört med hur han burit mig tidigare. Jag kommer ju mycket längre bak på ryggen i westernsadeln också. Så han var nog lite trött i några muskler här och var i tisdags. Han fick kärlek och vila i två dagar.

Idag så gjorde jag om samma övning och då gick det betydligt mycket bättre! Jag hade rätt, han var trött. Hade jag missuppfattat situationen och tänkt att Galishimo inte VILLE, så hade jag i stället drivit på honom och då hade han kanske riskerat att ådra sig någon inflammation i någon överansträngd liten led eller muskel. För trötta muskler jobbar inte bra. Trötta leder blir lätt inflammerade. Trötta hästar som drivs på kan tappa motivationen.

Men idag var det fina mjuka, starka, rörelser! Jag är mer än nöjd!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback