Man längtar alltid


Jag får ofta förälskelser i andra hästar. Det innebär att jag återkommande går in på deras annonser, tittar om de är kvar, och skickar bilder på dem till mina närmaste. Ofta övergår jag till en slags mild stalking och följer deras uppfödares hemsidor och letar även efter dem på instagram. Sedan spekulerar jag kring om jag möjligtvis har tid och råd med den, och blir lite ledsen och uppgiven när jag inser att jag förmodligen inte alls har råd eller tid med den.

Sedan låter jag bli att titta i annonsen.

I ungefär tre veckor.

Sedan snurrar det hela ett varv till.

Oftast tills hästen är såld.

Men jag tänker att detta är något slags universalt som alla människor känner. Man längtar efter en förändring och att förbättra sitt liv och expandera det, på något sätt. Förmodligen är detta det närmaste "barnlängtan" jag kommer.

Hästlängtan. Man längtar alltid.

Nåväl. Det är quarterhästen Cowboy som jag är lite förälskad i just nu. Han har poppat upp i tankarna om och om igen, sedan i höstas. Alla quarterhästar jag träffat har varit lugna och stabila. Stora rumpor, långa ryggar, lågställda, arbetsamma och fokuserade. De flesta med quarterhästar ägnar sig åt westernridning, men hästarna brukar, vänligt och med jämnmod, ta sig an även andra grenar, i lättare klasser, om ryttaren så önskar. Jag är ju inte så låst vid inriktning på min ridning utan tror nog det mesta är roligt om man går på lite kurser och engagerar sig lite. Tänk att ha den där lille herren i hagen att ta hand om! Jag skulle dö av lycka. Och förmodligen få lite prestationsångest också. Och bli stressad över att hinna med allt utöver mitt heltidsjobb. Och bli fattigare...


Om man skaffar barn så sponsrar samhället här i Sverige en förälder med ersättning för föräldraledighet motsvarande ca en kvarts miljon kronor. Tänk  om vi som avstod barn kunde få samma summa i händerna? Vi är miljövänliga, vi minskar utsläpp, vi betalar skatt och barnomsorg, så att landet blir en bättre plats för andras barn. Om jag hade fått en kvarts miljon för detta så hade jag definitivt gått ned i arbetstid. Och skaffat en häst till...
.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet