Använd aldrig sax när du är trött

Nu har jag ju pysslat med flätor och manvård i ca åtta månader.

Vi har gått från this:


To this:

Det har fungerat alldeles utmärkt att fläta in manen i små paket och med jämna mellanrum lägga på lite "anti-bit"-medel och myggmedel. Än så länge. Det har fungerat än så länge. Kan man väl säga.

Det som inte fungerat är jag när jag hållit i en sax och klippt upp de små ihopflätade manpaketen i helgen. Jag var eventuellt lite tröttare igår, än vad jag ville erkänna, och jag kände mig väl inte som ett fyrverkeri av energi och livsglädje. Jag var rätt så slutkörd och tänkte "Jamen jag kan väl åtminstone fläta om manen på häststackarn..." som den minsta möjliga ansträngning för helgen.

Jättedålig idé. Jättedålig. Eftersom jag höll i en sax. Och hade dålig koncentration.

Jag råkade helt resolut klippa bort sju centimeter av en fläta. Sju centimeter av hans vackra man är borta. För att jag är dum i huvudet.

"Hur kan jag vara så galet ouppmärksam?! Hur klipper man bort en sådan tofs utan att märka något förrän den hamnar på marken? Vad är det för FEL PÅ MIIIG!?" skrek min inre röst. Jag försökte först tänka "Men det är ju bara EN fläta. Det kanske inte syns när jag kammar ut det hela." vilket jag försökte göra och tro på.

Sedan kom verkligheten ikapp. Pälsen har ett tydligt avbrott. Omöjligt att missa.


Innerst inne ville jag slänga mig på marken och sparka med benen och skrika ut min besvikelse i ett gutturalt primalskri. Men det är ju inte direkt socialt accepterat att bete sig så i en offentlig stallmiljö och förmodligen hade man skamset fått be om ursäkt efteråt. Folk hade ju blivit oroade.

Sedan gick jag hem och muttrade
"Det är bara en man. Det är bara lite hår. Det finns större världsliga problem som vår planet står inför. Inte för att jag kan komma på något värre just nu. Jag får väl scrolla igenom aftonbladet eller något... "

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet