Anspänning och avspänning

Det finns ju de som läser bloggen som inte är så intresserade av ridning i sig, utan mer intresserade av... ja.. Galishimo. Han är ju en intressant häst. Ibland. Det där med bett och skänklar och slutor kan ju verka tämligen fjärran från mångas vardag. Vilket kanske är tur. Det är en djungel av förvirring.

Så jag bombar iväg en förtydligande video på vad jag ser är skillnaden mellan dressyr och western.

(Nu kommer 2 % av läsarna jubla över förtydligandet och 98 % förstår redan skillnaden eller bryr sig inte om skillnaden. Men detta är MIN blogg! Min! Muaa haa haa!)

Ni behöver inte se många sekunder för att förstå vad jag menar om att vanlig dressyr bygger på lite mer anspänning hos hästen (vilket är väldigt vackert) men att westernridning bygger på lite mer avslappning hos hästen (vilket jag kanske behöver med Galishimo). Men att det i övrigt inte är så stor skillnad. Hästen ska vara både mjuk, lyhörd och stark i kroppen, oavsett.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet