Vardagsaction

Min bil fick sig ju en ordentlig städning under min påskledighet. Den har sedan dess stått orörd i garaget, och jag har varit duktig och cyklat dit jag tänkt mig. Men nu behövdes den igen då jag skulle hämta mina kassar med veckomat från ICA.

Problemet var bara att jag hade dragit handbromsen på bilen väldigt hårt då jag ställt den i garaget, direkt efter biltvätten, så nu hade bromsvajern fastnat i låst läge, trots att jag kopplade ut handbromsspaken. Min bil stod med andra ord där den stod, oavsett hur mycket jag försökte köra.

"Försök att rucka lite på bilen genom att slå in backen och gunga lite..." tipsade Björn i telefon under tiden jag förtvivlat satt i bilen utan att komma mig någonvart. Jag tittade mig hjälplöst omkring. Mitt garage är byggt på 50-talet och är anpassat för dåtidens bilar som fanns vid samma tidpunkt. Det var små lådbilar på 50-talet. Det är ett mindre mirakel att jag lyckas ta mig in i garaget med min stora SUV, och marginalerna är bara några centimeter för att jag ska kunna ta mig in genom porten och parkera. Marginalerna var ju så små att jag faktiskt trodde jag skulle vara tvungen att säga upp garageplatsen när jag köpte min Honda, men jag lärde mig ganska snabbt teknik och hållpunkter för att komma in i garaget, med blott en lite repad backspegel.




Att börja rucka på bilen genom att friskt gasa fram och tillbaka och provocera fram att bromsvajern ska släppa, kändes som ett ganska riskfyllt projekt. För att inte nämna den röda relativt nya bilen som jag delar garage med som ligger i 200.000 kronors-klassen. Vad händer om bromsvajern bara lossnar på ena sidan? Kan min bil plötsligt snedställa sig och repa grannbilen då? 


Jag tog fram en hammare och började krypa under bilen i hopp om att hitta bromsvajern och kunna banka på den. Jag googlade på bromsvajer och bromstrumma och försökte finula ut vart låsningen fanns någonstans, under bilen. Efter lite tafatt bankande insåg jag att jag mest repade bilens undersida och egentligen inte löste några problem. Jag satte mig på en stol en stund och funderade. Om några dagar bara, så har jag bokat tid för att byta till sommardäck på både bilen och hästtransporten, och jag behöver verkligen, verkligen, att min bil ska fungera så jag kan genomföra detta...

Lösningen som jag såg det blev slutligen att inte "små-rucka" på bilen och gunga lite försiktigt mellan de trånga väggarna, utan att gasa för kung och fosterland och sedan slänga upp kopplingen bakåt och hoppas att återfå kontrollen över bilen väldigt snabbt om bromsvajern släpper.

"Nu gäller det att vinna eller försvinna..." muttrade jag och varvade upp bilen till 4000 varv i backläge, och släppte sedan snabbt kopplingen. Bilen skuttade bak 30 centimeter till ljudet av skriande bakdäck där bromsarna tjurigt höll sig fast. Det blev ett moln av avgaser runt mig. Och jag försökte igen. Tokvarvad motor, ett plötsligt ryck, bilen hoppade bak 30 centimeter till med skriande däck och massor av avgaser. Om jag inte fick grannarnas uppmärksamhet första gången så fick jag det definitivt nu. Jag såg för mitt inre hur grannarna tittade ut genom fönstret och undrade om jag totalt tappat förståndet som hysteriskt försökte köra ut en bil med handbromsen åtdragen.

Sedan gjorde jag ett försök till. I ett ljudligt "PANG" så lossnade handbromsens låsning och bilen skuttade plötsligt en hel meter bak, precis, preciiis så den inte tog i betongväggen på parkeringen utanför.

Seger! Jag drog bort några svettiga strån från pannan och tittade mig omkring. Jag gjorde det! Jag löste problemet! Jag är expert på bilar och bilkörning. Jag kan tamejfan lösa vad som helst. Sanna mina ord.

Ingenting kan stoppa mig nu!
.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback