Det var han mot världen

Okej. Den där "spring"-leken jag gjorde med Galishimo häromdagen var kanske att ta i lite. Han har toksprungit i 20 minuter när jag skulle longera honom idag. Helt utan initiativ från mig. Toksprungit och trumpetat. En vanlig häst kan nöja sig med trumpetande och rivstarter i några minuter, om det är på en känd plats. Galishimo hakade upp sig som en grammofonskiva, då han förmodligen blev upphetsad av sin egen upphetsning, och gjorde samma utspel igen, och igen, tills hela hans päls var alldeles krullig av svett. Det var han mot världen. Det var läskigt. Och roligt. 

Jag stod tyst och såg på när han rände runt, och tänkte:
1. Han får bra träning nu när han håller på med dessa hysteriska tempoväxlingar
2. Måste jag sladda om ridbanan nu när han accelererat så kraftigt att det blivit stora gropar i ridbanan? Eller räcker det med en ursäkt till stallägaren?
3. Han måste vara frisk och må bra i kroppen. Hade han ont någonstans skulle han aldrig orka hålla på sådär..

En liten bild från helgens löslongering


Efter att fjucket gått över och vi skrittat en stund så fick han ta en markliggande bom och ett minihinder  (20 cm) på volt, i galopp. Det har aldrig gått så bra som det gjort nu. Han söker sig mot det lilla hindret, och får faktiskt med sig bakbenen när han hoppar. Han tittar på hindret och har börjat taxera lite så hoppet blir rakt över. Det ser riktigt bra ut. för att vara honom. Jag ska longera honom över små hinder en dag i veckan nu under sommaren och se om han fortsätter ta sig an dem fint, utan att han blir allt för ängslig.Går det bra så kanske jag borde fundera på en lättare löshoppning 20-30 centimeter eller så. Det vore trist om hans lilla, lilla, självförtroende blev grusat igen.

Det har varit en bra hästdag, helt enkelt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback