Jag älskar att se honom skimla!

Galishimo är ju av en färgsort som heter "avblekbar skimmel" vilket betyder att han blir ljusare och ljusare för varje år. När han blir gammal kommer han att bli nästan helt vit med bara några grå fräknar på kroppen. Det är en slags gen som är snarlik den gen som gör oss människor vithåriga, så hästar kan ha vilken grundfärg som helst, och sedan bli vithåriga på det. Men jag älskar att se honom bli en nyans ljusare för varje år. Och idag upptäckte jag att han hade fått en helt ny vit rand på ovansidan halsen, precis är manen börjar växa, där har han fått en helvit remsa. Så sött. Han kommer att få vackra slingor av dem när de vuxit ut!






Och så här mörk var han ju när jag köpte honom... (och så många fler kilon hade jag!)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet