Ibland måste man fråga



Det har ju varit en hel del på nyheterna om Saudi Arabien och kränkningen av mänskliga rättigheter, framför allt om de systematiska kränkningarna av kvinnors rättigheter. Jag har ju nämnt tidigare att jag blivit lite kompis med en arab utifrån intresset av Arabiska fullblod och hur man tränar dem i deras hemland. Hästarna verkar skötas bra men kvinnor får inte gå hemifrån utan män som sällskap, måste täckas i burka för att undvika våldtäkt, de får inte själva ta initiativ till kontakt med män, och sex är inget som får omnämnas, och så vidare.

Och nu börjar dom ju kunna engelska ganska bra, dom där rackarna. Inte hästarna, utan människorna. Så det är kul att dela någon video och få feedback. Det är kul, och ibland lärorikt.


Så jag har ju min kompis där borta som pratar hejvillt om sina arabhästar och hur han tränar dem. Så då tyckte jag det passade bra att fråga honom om kvinnors rättigheter. Först lite försiktigt och sedan så bombade jag på med vårt barnprogram "Snoppen och Snippan" för att få någon slags reaktion. Typ om jag får någon misil riktad mot mitt hus eller en brevbomb för att jag kränkt deras kultur.




Förutom att han tyckte att Snoppen och Snippan inte bara såg roligt ut utan att även svenska språket lät väldigt roligt, så var han i övrigt lite besviken på media. Många kvinnor kör bil, arbetar och precis som jag så sparar de ihop pengar till sina alldeles egna arabhästar... Ett helt land med alla dess invånare kan inte vara tokigt, om än många bitar ännu inte fallit på plats... Jag försvarar inte landet och dess kränkningar av mänskliga rättigheter. Men jag känner lite hopp om att framtiden blir bättre...


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet