Kvinnor och träning

Kathrine Switzer var den första kvinnan att springa Boston Marathon. Trots att funktionärerna försökte stoppa henne, 1967. Det var alltså 14 år innan jag föddes. Det är väldigt, väldigt nyligen. Tänk bara att jag skrivit just den här bloggen i 6 år. Det är tid som bara flyger iväg.

Och Kathrine gjorde det där 14 år innan jag föddes, så att jag, så fort jag vuxit upp någotsånär och fått lite pannben själv, kunde springa mitt eget maraton. Jag bliv aldrig ifrågasatt om min förmåga att springa ett maraton. Ingen hindrade mig. Det var "Go, baby! Go!" hela vägen. Av alla! 


Nu är samhället nästan tvärtom. På bara tio år har det förändrats massor, det märks till och med i en förändrad kultur på fikarasterna på arbetet. Nu förväntas varje vettig kvinna att träna ordentligt och ta hand om sin kropp, helst ha sprungit en halvmara och det är väldigt konstigt om man åtminstone inte siktat på Tjejmilen under någon period i livet. Ett maraton ser bra ut på CV:t när man söker arbete... Kanske är det en nödvändig pendel som måste slå hårt åt båda sidorna innan vi finner det där neutrala läget i mitten. Man ska aldrig hindras att träna, men det måste vara okej att låta bli också.

.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet