Hemligheten bakom en nystart

Har ni någon gång försökt att göra något som ni velat komma igång med, men som inte fungerat? Gjort en nystart och tänkt att "Nu ska jag minsann träna fem dagar i veckan/äta nyttigt/hålla undan bättre hemma/ta minst en långpromenad varje söndag" eller liknande? Jag har sådana nystarter hela tiden. Jag ska alltid börja med allt. Jag ska alltid, alltid bli en bättre människa.
Samtidigt så blir jag förvånad över hur jag själv fungerar för varje gång jag ska göra en nystart så upptäcker jag förutsättningarna för nystarten. Och jag blir lika förvånad varje gång.

För att göra en nystart måste man nämligen, nästan alltid, göra ett avslut. Ska man starta med något så måste man sannolikt sluta med något annat, för att få tid att göra det man ska starta med. Och det är ofta där jag blir helt perplex och förvånad över hur SVÅR denna uppstart plötsligt blev.

Exempelvis nu när jag skulle börja träna på gymmet innan arbetet och behöver gå upp klockan fem på morgonen. Det är ju en bra start. En bra grej att göra.

Problemet är ju att jag måste lägga mig klockan 21 på kvällen. Jag måste alltså sluta upp med att göra saker ca klockan 20.00 och sedan trappa av det hela så jag somnar kring 21. Detta är apsvårt. Särskilt med tanke på min kärlek till att titta på dokumentärer och småchatta med vänner på facebook, på kvällskvisten. Så jag har varit tvungen att inte svara om någon vän ringer där efter klockan 21. Hur roligt är det? Dom kanske ligger där med dubbla lårbensbrott i trapphuset och blöder ihjäl och jag var kanske deras sista hopp. Eller så är de inte på väg att dö utan bara pratsjuka och inte alls särskilt kränkta, om jag försöker sova i stället.

Jag har löst detta genom att flagga för alla och envar att jag helst vill sova kring 21. Särskilt på chatten. Och nu har jag vänner som är så söta att jag till och med får ett "ska inte du sova nu? Ska inte du upp tidigt i morgon?" när jag just upptäckt något jätteviktigt OM LIVET. Eller hittat en gullig hundvalp på blocket.

Så. Ska jag börja träna tidigt på morgonen så måste jag avsluta kvällspysslet tidigt. Och det är ju då som det stora vemodet rullar in, kan man ju säga. Det är när man inser de viktiga avsluten som man förstår det svåra med uppstarten...

Om jag skulle göra en nystart och köpa denna otroligt fina Shetland Sheepdog från kennel "The Look", vad skulle jag då vara tvungen att göra avkall på? Arbetstid? Städning? Häst? Gymmet? Allt?


.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback