Rädd overalltomte på spänd häst

Idag var jag en rädd overalltomte på en spänd häst. Eftersom livet innehåller så många faror, och eftersom vi var ensamma på ridbanan mitt i blåst och snö, så var jag tacksam om jag över huvud taget vågade mig upp. Men jag vågade mig faktiskt upp. Under vånda och förtvivlan. Sedan skrittade vi runt lite. Spänd och orolig häst med ryttare i halv fosterställning. Vi tränade i alla fall lite skänkelvikning och öppna i hans dåliga varv och det dåliga varvet är minsann inte så dåligt längre.

Sedan så lämnades en häst ensam i en hage i närheten och den ensamma hästen brallade iväg i panik, fram och tillbaka. Detta, kombinerat med snörök, lite blåst, och dessutom ondskefulla snöflingor from hell... ja. Det var bara inte vår dag idag. Galishimo brallade dock inte utan frös fast ett par gånger och höll andan. Det är mycket lättare att sitta kvar på, än bockningar.

Efter att jag klivit av honom, kom dock diverse utspel. Det var Galishimo som gjorde besvärjelsedansen. Bort med alla onda andar och negativa krafter! Han hade stor inlevelse i sin besvärjelsedans och overalltomten tackade sin lyckliga stjärna över att hon inte satt i sadeln när detta drama bröt ut. Sedan ville Galishimo hem. Fort som fan! Så han besvärjelsedansade sig halva vägen tillbaka till stallet, när jag ledde honom.

Tydligen var hans besvärjelsedans så uttrycksfull att en annan ryttare, som också ämnade att rida på ridbanan, redan från 100 meters håll beslutade sig för att byta riktning efter att hon sett Galishimo. Troligen ville hon inte möta de onda andarna. Eller den dansande hästen. Jag vågade inte fråga vidare. Det är ju lite av en värderingsfråga när andra undviker en. Antingen ska man se glaset som halvtomt och skämmas, eller så gläds man åt den hänsyn och respekt som man får... eller något liknande...

Nåja. Ibland vet man inte om träningen gett något. Jag kan ju bara se mitt perspektiv på det hela. Galishimo kanske har vunnit nya marker. Han har kanske fått mer förtroende för mig. Han har kanske gjort stora framsteg när han vågat trotsa blåst och snö och en annan brallande häst. Han kanske skryter för sina kompisar i hagen om hur modig han börjar bli.

Precis nu kanske han gör det. Precis när jag skrivet det här.


.

Kommentarer

  1. Jag älskar din blogg, det är ett som är säkert!
    Jag har lite tips som jag tror kan vara bra och kanske du slipper känna dig rädd.
    Vad tror du om att jag får se er jobba?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback