Jag sparar inte mer i år - nya inköp!

Jag har tittat på mitt konto nu, efter lönen, och visst känns det lite jobbigt att det plötsligt står "0" på bonuskontot, där det förut stod 57.000 kr. Men jag har fått ny lön idag och har även sålt den gamla transporten som renoveringsobjekt! Jag sålde den väldigt billigt och i princip för samma summa som man kunde ha sålt däcken, mattan och golvet för om man ville sälja delarna separat. Jag skitpratade verkligen om transporten för köparen, för att räkna upp allt möjligt tänkbart elände, för jag vill inte att någon ska känna sig lurad. Jag vill att man har realistiska förväntningar på vad som kan dyka upp. Dock känner köparen mig, hon står på samma stall, och har sett mig kämpa på med transporten genom åren. Så hon vet att jag använt den aktivt och fixat med den, en hel del. Jag tror köpet blir jättebra för oss båda. Köparens man vill ha ett renoveringsobjekt och någon kommer att gå in med detta med en helt annan energi och ett helt annat intresse i den, än vad jag har. 

Sedan har jag ju min nya (begagnade) transport och börjar känslomässigt landa i köpet lite bättre. Ibland lägger jag mina känslor åt sidan för att kunna agera och fatta snabba beslut. Det gällde särskilt nu när den gamla transporten akut och oväntat gått sönder, och jag fortfarande var matt och ur form efter förra veckans feber. Om jag skulle ha väntat på drömtransporten och letat efter pirret i magen och den lilla förälskelsekänslan så är det oklart hur lång tid det hade tagit för mig att köpa en ny transport. Kanske något år, vem vet? Motivation är inte riktigt en känsla som jag brukar vänta på. Då kan jag behöva vänta lite för länge. Detta gjorde dock, i sin tur, att jag såg oerhört sur och osäker ut, när folk ville gratulera mig till mitt nya köp. Men inte slutar mina vänner att gratulera mig för det!


Men nu börjar det kännas lite bättre och jag känner mig nöjdare. Jag har också släppt på de ekonomiska spärrarna lite nu när jag fått min nya lön och bestämt mig för att inte spara så mycket mer pengar i år. Jag ska även lägga upp en lite "snällare" plan inför nästa års sparande så jag inte vägrar unna mig saker och sedan halvt bryter ihop när jag väl måste göra utlägg. Jag kan ju spara lite mindre varje månad så det inte blir så stor "grej" att jag behöver avstå från saker. 

Det första jag gjorde när jag släppte på spärrarna var att  beställa ett par riktiga westernboots. Man kan säga att det var sista detaljen för mig att materiellt ta klivet helt över till westernsporten, sedan jag köpte min westernsadel i slutet på 2018. Jag har hört att det tar 3-4 veckor att "gå in" dem då lädret är hårt i början men att de sedan formar sig efter foten och att de kan hålla många, långa, år innan de blir för slitna. Fina är de också! De heter Ariat Breakout Rustic Brown och man hittar dem HÄR. 

Jag har dock inte anammat westernridningen till fullo, då jag har synpunkter även på den sporten, utan jag fortsätter med min hybridridning där jag plockar det bästa från de två världarna för att få ihop en bra, hälsosam ridning som passar min lilla arab. Men det kommer att SE trevligt ut.)

Sedan kombinerade jag westernbootsen med att beställa ett par nya ridbyxor, en storlek större än vad jag tidigare haft, (jag äter ju fortfarande väldigt mycket) med hög midja, samt ett bälte, så de sitter på plats. De heter Kaia siliconhelskodda denimridbyxor och du hittar dem HÄR


Och så köpte jag Karslund halsvärmare att ha under jackorna eller i ridhuset om det är kallt där. Du hittar dem HÄR. Visserligen broderad med islandshästar. Men man kan inte få allt. Den kommer att värma. 



Nu känner jag mig klar med inköp för i år. Jag är redo för ridhussäsongen och är inställd på att inte behöva skämmas när jag och lilla Galishimo kliver in i ridhuset på stans fina ridklubb. 

 God jul på mig, alltså! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet