En väldigt plötslig köksrenovering

"Björn, visst luktar det lite illa i mitt kök...?! Jag vågar inte dra ut spisen..." mumlade jag i söndags, när Björn tittade förbi. Björn, som har en betydligt mindre känslig näsa för mögel, gick till köket och drog ut spisen. 
"Nu vet vi vart lukten kommer ifrån." konstaterade han och visade mig en fuktskadad sidoplatta där diskvatten från sinken skvittrat ned mellan spisen. Det ska vara en liten luftglipa mellan spis och sink, men vattnet har fått träet att svälla och slutligen har det blivit så tätt i luftglipan att skvittret från disken inte runnit vidare, utan fastnat och skapat en rätt så otrevlig grogrund för mögel. Nåja, vi drog ut spisen och lät plattan lufta sig och ganska snabbt gick det pilla loss de värsta delarna. Lukten försvann. 

"Jag tar med mig slipen nästan helg och så slipar vi upp plattan och spacklar lite, innan vi målar på ett lager färg. Sedan får vi finna en lösning så att vattnet inte rinner dit." konstaterade Björn. 

"Vi kanske borde slipa de små köksbänksplattorna också..." funderade jag. "När du ändå är här med slipen."
 
"Eller byta ut köksbänksplattorna helt och hållet..." funderade Björn. 

"Och måla om skåpluckorna..." funderade jag vidare. 

Björn blev tyst. 

"Och måla om innerskåpen. De ser bedrövliga ut." konstaterade jag. 

Björn började se orolig ut och tittade på klockan. 

"Och måla om själva köksväggarna också. Vem vill ha det så här?" sade jag. 

Björn började stirra tomt framför sig som om han just blivit fångad i en bur och försökte leta vägen ut.

"Kaklet har ju ingen mysig färg." fortsatte jag och kände hur inspirationen kom krypande.

Björn letade febrilt efter utgången men jag stod i vägen. 

"Om du ändå ska slipa och spackla så är ju två skåpluckor lite svällda av fukt också på ovansidan så om vi spacklar och vänder dem upp och ned och fäster nya handtag så blir det bra..." sade jag. 

Björn blev svettig i tinningen. 

"Och handtagen behöver verkligen målas om. Det blir ett pillergöra."

"Hur tar jag mig härifrån?" undrade Björn desperat. 

"Du måste montera ned köksluckorna åt mig innan du får gå." befallde jag. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet