Ett slags stordåd

På hästfronten så har jag uträttat storverk. Från mitt perspektiv. 

Det var fullt ös på stallet när jag åkte dit i tisdags. Det var någon form av utbildning i att mäta hästar, och vårt stall har ju alla möjliga hästar och storlekar, så det blev en naturlig utbildningsplats. Det var många främmande människor utanför stallet, några främmande hästar som kom utifrån, och lite transporter och annat på stallplanen. 

Jag sadlade och ledde ut Galishimo och satte mig upp vid stallplanen. Jag klappade Galishimo, lät honom kika lite, tog stigbyglarna i lugn och ro och skrittade sedan förbi allt. Vilken tur att jag tränat på att han ska stå stilla en minut innan vi börjar rida, efter uppsittningen. Jag tyckte han var ovanligt lugn och stillsam och väntade på nästa signal, trots att det var rörelse runt honom.

När vi passerat hästar och folk så skrittade vi ut ensamma genom den lilla byn (tre hus) till Lillskogen. Det låter ganska trivialt men jag har inte ridit ensam på asfalt förbi de husen någon gång alls, de sju år jag haft Galishimo på Brönet. Det finns stockar, presenningar, bilar, och barn, och jag har svårt att slappna av när jag och Galishimo promenerar där. Galishimo var spänd men det känns som att han lugnar ned sig om jag håller ordentlig tygelkontakt och "pratar" lite med underskänklarna, dvs att jag driver och gungar lite med underbenen och påminner honom om att han inte är ensam. Utan att knipa med knäna. 

Vi träffade på en stallkompis efter vägen och jag log stelt och förklarade att jag var livrädd.
"Det ser då bra ut! Låtsas att du är på dressyrtävling!" peppade hon och det hjälpte faktiskt.
"Nu rider jag alltså rakt mot domaren..." svarade jag sammanbitet och så skrittade vi stelt vidare. Galishimo kikade spänt och småskyggade men inte så att det blev några tvära kast. Jag skulle väl själv ha satt en 4:a i betyg (av 10 möjliga) på skrittmomentet i denna form. Sedan blev jag så utmattad att jag satt av och gick i själva Lillskogen med honom. 

Vi började på topp och dog snabbt som ett svalnande fyrverkeri. Men jag tror att det kommer att bli lättare och lättare för varje gång. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet