18 månaders manvård

Idag har det regnat hela dagen och jag bestämde mig för att göra en grundlig genomgång av Galishimos man. Hela hästen blev schamponerad och fick lufttorka i några timmar i stallet under tiden jag åt lunch, putsade på ridutrustningen och städade skåpet.

Tyvärr har manen tagit stryk denna sommar så det är lite tråkigt att den blivit sämre. Här är en bild från maj då den var superfin.


Sedan har den tyvärr tunnats ut av flera skäl. Bland annat har hästkompisar kliat honom ganska bra på manken så vi har en sektion där som är helt borta. Sedan har jag haft flätorna "ute" i stället för de små paket jag bultat ihop dem i, innan. 


Nyduschad och lufttorkad häst, med nyklippt man. 


Betydligt tunnare flätor än tidigare men de växer förhoppningsvis till sig. 


Nu är de här igen: Man-paketen! Förra året gjorde jag några på prov för att se om Galishimo stördes av dem, och det gjorde han ju inte, men mina ridkompisar undrade varför jag valt att förnedra min häst på detta viset. I år antar jag att folk redan vant sig i att det är på detta sätt jag förnedrar min häst. Men han får fin man till våren igen! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet