Superlördag och dressyrkurs för AB


Denna dag har verkligen varit superbra! Den började med ett långt skumbad till mysig musik (ni minns kanske den vattentåliga högtalaren jag köpte i somras?) och sedan tog jag god tid på mig för att göra mig i ordning för dagens dressyrlektion. All värme från bubbelbadet hade mjukat upp mina värkande leder och det kändes helt okej att röra på sig igen.

Vad har vi fokuserat på detta dressyrpass, då?  Här kommer listan: 

  • Jag har totalt nördat in mig, och flyttar Galishimos bog enbart för yttre indirekta hjälper, sits och yttertygel. Tränaren sade att jag måste återgå till inre ledande tygeltag också, så jag har fler verktyg i vändningarna, och då kan finlira på bogförflyttningarna bättre. Det lät inte jättesvårt att träna in. 
  • Av någon anledning tappade jag stigbyglarna, eller var nära att tappa stigbyglarna, ofta under detta pass, jag tror det kan ha berott på att jag inte var helt lösgjord i de där sabla inflammerade knälederna.
  • Galoppen är nu kvickare, men lite mer spänd, obalanserad och flängig än tidigare. Vi ska inte ha bråttom att korrigera galoppen direkt, då Galishimo kan bli ännu mer spänd, men ha det i bakhuvudet. Vi kör på och när han är avspänd pillar vi med den. 
  • Galishimo flyttar in vänster bakben under sig betydligt bättre än förra månaden.

Vi övade på bogförflyttningar för INNER tygel och så ökade vi och minskade storlek på volt.

Sedan var jag så nöjd, full med energi, och glad, att jag inte helt kunde slita mig från stallet och började greja med Måns. Han hoppade idag, och jag fick rida honom en kortis efteråt.  Han känns verkligen superfin nu! Bara på två veckor, sedan sist jag red, har det hänt något. Han är mer lösgjord och stretar inte lika mycket för att höja huvudet. Bra jobbat av (den andre) Ebba som äger honom! (Varför heter alla Ebba helt plötsligt? Förstår dom inte hur besvärligt det blir för mig i min blogg?!)





I morgon lånar jag Måns och jobbar vidare på den låga formen så han får sträcka ut ordentligt och avspänt. Han har varit lite skadad och ska ridas försiktigt nu inledningsvis. Det tvistas ju en hel del om vilken form hästar  mår bra av, men jag är ganska säker på att denna form under korta stunder är hälsosam för dem. Särskilt om jag får fram nosen ännu mer. Galishimo har ju detta som sin standardform, och än så länge har jag inte behövt ta honom på hältutredning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet