Det är kul att stå på marken


Det är kul att stå på marken och tala om för andra vad dom ska göra. Staketryttarens välsignelse. Man kan se allt och tycka en massa och för en kort sekund glömma hur svårt det är att sitta uppe på hästryggen och koordinera sig perfekt.

Idag fick Ebba rida då jag var lite krasslig och jag gav henne och Galishimo en drös övningar som de båda redan kan, men som de fick finslipa på:

- Att vända hela hästen enbart för säte och sittben, inklusive mindre volter och byte av varv
- Att sätta igång i trav och bryta av traven på ett tydligt sätt
- Att fatta galopp och öka galopp vid angiven punkt
- Att rida över cavalettibommar
- Att flytta för skänkeln
- Att använda spö vid rätt tidpunkt, med rätt tryck, på rätt plats.

Ebba och Galishimo skötte sig utmärkt och jag blev så glad av den fina ridningen. Ebba vill dock inte använda spöet och är nog försiktig då hon inte vill göra Galishimo illa, men rätt knackning på rätt plats blir bara en extra påminnelse om att han ska vara på hjälperna. Jag blev så engagerad att jag blev helt symtomfri från förkylningen och började mingla runt och prata med hästtjejer en timme extra. Måns har kommit tillbaka till stallet! Jag blir alltid helt förundrad av detta lettiska halvblod. Det kommer nog bilder när han rids av sin ägare, om några veckor!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet