Sjuk men nöjd

Förkylningen och den lätta febern fortsätter, men jag får till det jag behöver göra på dagarna, hyfsat bra i alla fall. Galishimo blev longerad i måndags och vi galopperade på, i helgen. Tyvärr har han gått lite i baklås i vänstergaloppen och jagar upp sig igen och tar fel galopp, samt studsar lite mer uppåt och på stället, när jag driver fram honom. Precis som förut när han blir spänd. Men det är ju väntat att han går uppåt och bromsar när han blir osäker, så jag fortsätter som vanligt med galoppökningarna och tror på att det lossnar. Han får ju återgå till sin komfortabla lugna galopp emellanåt som han kan luta sig mot. Traven blir långsamt bättre och bättre.


Och han är skitsnäll, det lilla trollet!

Jag funderar fortfarande på nya utmaningar och ifall jag ska köpa en unghäst nästa år. Vi får se hur ekonomin ser ut, och vad jag i sådana fall ska köpa. Det blir då en väldigt ung häst eftersom Galishimo är frisk och ridbar och ska vara kvar. Att gå från en ridbar häst till två ridbara på en gång känns lite övermäktigt och jag fortsätter ju hela tiden lära mig saker på Galishimo just nu. Sedan vet jag inte heller riktigt vad jag vill ha, ännu. Å ena sidan skulle det vara kul med ett svenskt halvblod med bra allroundstam, och föräldrar med superpsyken, så jag kan åka på kurser och göra lite allt möjligt med den. Å andra sidan skulle det vara skönt med ett kallblod eller en kallblodskorsning, för de lägger bättre vinterpäls och lär inte behöva täcken när de står på lösdriften. Jag har inte helt uteslutit islandshäst på listan heller. De tre islandshästar som står på stallet är kanonfina och verkar supercoola och trafiksäkra.

Här har vi en korsning mellan Irish Cob och Connemara. Den ska bli lite mindre än Galishimo i mankhöjd, men kan sätta bra päls och funka i många olika miljöer, men jag har inte kollat upp föräldrarna. Den finns här på Hästnet. Jag är dock inte helt nöjd med hur Irish Cobs galopperar och har sett att några, under ridning, varit lite tunga att få en bra galopp på.


Men det finns också helt vanliga bruna halvblod som kan vara intressanta. Men jag behöver som sagt inte fundera på detta förrän jag har en bättre budget. Dagdrömma går ju!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet