Nya bord och stolar - compact living!

Björn har varit på sjukhuset i Umeå och testat sin hörsel efter operationen i vintras. Operationen gick strålande och han har nu nästan full hörsel på ena örat, och hörapparat på det andra. Mycket roligt och skönt.

Ett litet problem kvarstår väl och det verkar som att hans trycklufts-utjämningssystem inte riktigt fungerar, och att det är därför det går hål på trumhinnorna så ofta. Man behöver goda luftslussar mellan örat, bihålorna och näsan för att det inte ska bli ett vacuumsug varje gång man sväljer. Björn får totalt lufttäta gångar när han är förkyld och då spricker lätt trumhinnorna. Så det pratas väl om någon slags näskorrigering av outgrundligt slag för framtiden.

Det. Tar. Aldrig. Slut.

Men Björn är glad och hör bra, så jag får väl nöja mig med det. :)

När vi ändå var i Umeå så åkte vi till IKEA för att provsitta lite stolar och bord till min lilla etta. Monster-Emma tar upp hela fönstersidan där det höga bordet tidigare stått, och barstolarna. Vem tycker det är bekvämt att sitta på barstolar hur som helst? Jag har undvikit dem i de sex år jag bott här i alla fall. Så vi letade efter ett litet bord och några fler stolar att ha i ettan, utan att de tar för mycket plats.




Valet föll på Ekedalen (för 1.195 kr) som är ett utdragsbart bord och där utdragsgrejerna är väldigt diskret inbyggda. Bordet rymmer fyra stolar när det är utdraget.


Och så blev det stolarna som heter Volfgang för 595 kr, vilket blev 2.380 kr för fyra stycken. Väldigt bekväma stolar som ser lite designade ut och som dessutom inte tar så mycket plats.

Och så blev det bordslampan Årstid att ha på bordet för 199 kronor.





Såå, bilderna gör inte mysighetsfaktorn rättvisa men det blev riktigt bra. 3.774 kronor blev det sammantaget och alltså inte värsta tänkbara i utgiftsväg.





"Hur klarar man av att bo i en etta, egentligen?!" frågade en kollega skämtsamt när jag berättade om mina 34 kvadratmeter. Jag skämtade tillbaka och sade att jag ändå bara alltid kan vistas i ett rum i taget så jag behöver inget större. Men med ettan får jag ju lite större ekonomisk frihet. Jag har haft råd med Galishimo och har även kunnat köpa bil, hästtransport och gå på kurser. Jag oroar mig inte över räntehöjningar eller vad som skulle hända ekonomiskt om jag blev sjukskriven. Jag lever verkligen inget lyxliv, men de lite lägre utgifterna som en etta innebär, har varit viktiga. Vill jag ha det bättre materiellt och ekonomiskt så får jag ställa mig på knä inför Björn och önska mig ett samboskap eller hinta om att vi måste gifta oss. Det kanske händer i framtiden, men varken jag eller Björn ser något skrikande behov av det just nu. Relationen är ju bra oavsett.

Nu börjar även forskningen komma ikapp om min livsstil. Lyckoforskaren Paul Dolan har funnit stöd för att kvinnor utan make och barn är lyckligare och lever både längre och hälsosammare än kvinnor som är gifta och med barn. Här kan man läsa mer om det. Jag menar inte att jag har det bättre än alla andra, jag menar bara att det som kan se skralt ut på ytan kanske är helt okej ändå, om man lägger sina fördomar åt sidan och gräver lite djupare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback