Sommaren slog ut igår och min häst är en late bloomer

Jag har inte haft tid att blogga i veckan, vilket är lite synd då det är mitt sätt att avrunda dagarna på. Det har hänt en hel del roliga och intressanta saker på arbetet som tagit några extra plustimmar. Galishimo har använt sina små arabfötter så snabbt han kunnat för att kunna hänga med Ebba och Rand tidigare i veckan. Jag har en film på det men jag skrattar så nervöst och spänt att filmen med orginalljud kommer att bli sekretesstämplad för all framtid. Men roligt hade vi!


Galshimo har löshoppat igen och har gjort det bättre än någonsin! Han har börjat stanna innan hindret och titta på det en stund och sedan bestämmer han sig självmant för att hoppa, och då blir det en riktigt rund fin båge över hindret. Det kanske ser värre ut i första anblicken då han stannar av innan hindret, men i det stora hela är det ju jättebra att han inte stressar sig över hindret. Vi får se utvecklingen! Målet är ju egentligen inte att han ska bli bättre på att hoppa med ryttare på ryggen, utan snarare att han ska få lite hjärngympa och få göra något fritt utan ryttare på ryggen. Men börjar han utvecklas i hoppningen såhär vid tio års ålder så ser jag det som en rolig bonus, bara!

Men kolla! Riktiga runda språng och lugn blick!

I helgen small det bara till och blev sommar och en rejäl värme. Ängen blev plötsligt grön och Galshimo galopperade gärna i lugnt tempo i stora cirklar över vidderna, och jag kunde bara sitta och njuta.


Sedan har vi kursat i dressyr hela helgen, och fick tyvärr backa bandet ordentligt då Galishimo inte går helt rak. Han HAR blivit rakare men han går någon centimeter ut med vänster bog och höger rumpa fortfarande. Det handlar om väldigt lite och jag har ibland svårt att känna det.

Nu har jag tränare AB som är otroligt noggrann med att grunden ska sitta så jag vet att en ordentlig träning i rakriktning kommer att hjälpa mig längre fram. Galishimo är ju, även enligt tränaren, extremt lätt på alla hjälper så det är väldigt svårt att flytta bogen eller baken någon centimeter hit eller dit. Galishimo flyttar sig så snabbt och mycket, för små förändringar, att det som var tänkt att bli en liten korrigering, kan resultera till att hela hästen flyttar sig 30 centimeter, och då vill jag ju automatiskt korrigera tillbaka det, vilket han direkt kan svara lite för mycket på tillbaka, och så blir det något som mest liknar ett vingligt fylleslag.

Men som tränaren sade; "Det är ett mycket tacksamt problem." att ha en häst som är riktigt känslig och lyhörd ska man väl inte klaga över, då ska man bara lära sig hantera det. Jag var då mer än nöjd över honom. Han var en riktig drömhäst, sådär som jag hoppades att han skulle vara för åtta år sedan när jag köpte den lilla mörka räkan som skulle bli min ljusa ridhäst. Nu är vi här! Det tog bara en liten stund. Han är en blomma som blommade sent.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback