Sämre magkänsla

Eftersom jag är nöjd med mitt liv, min häst, och allt som händer på jobbet, men känner mig lite trött, så har jag börjat snegla lite på min kost igen. Jag tror verkligen på talesättet att "magen är vår andra hjärna" och att bukhjärnan, eller det enteriska nervsystemet (ENS) även kan påverka hur vi mår och känner oss. Forskningen fokuserar ju starkt på detta område och verkar hitta både det ena och det andra sambandet. Man har bland annat sett att glädjeämnet serotonin till största delen produceras  magen och inte alls i hjärnan, som man trodde förut. Efter att det glada serotoninet producerats i tarmen så åker det med blodomloppet rakt upp i hjärnan och får oss att känna att livet är allmänt gött. Och hur tarmen producerar serotonin påverkas ju av vad vi äter.

Är det mitt rätt så stora intag av Huel som försämrat magkänslan? Teoretiskt sett så borde den förbättra magkänslan då det är ett hälsosammare alternativ än vad jag ätit tidigare.  Men det kanske är omställningen som gjort att jag känner mig lite sådär. Magen är chockad av all hälsokost och försöker ställa om sin tarmflora och har inte tid att producera serotonin just nu. Ungefär som när jag satte om mina blommor i större krukor med näringsrik jord för två veckor sedan, och nu är blommorna chockade och några blad börjar gulna. Det är ganska precis så jag känner mig. Jag har några gula blad just nu. Och slokar lite.



Nåja. Jag fortsätter ge Huelen en chans. Det vore dock bra om vardagen fick tillbaka lite färg snart. Orkade inte ens rida Galishimo ordentligt igår utan lånade ut honom till en stallkompis. Lite roligt att se hur en försiktig ryttare letar knapparna på Galishimo och till sin förtjusning upptäcker att han är lydig och inte har bråttom någonstans. "Får jag galoppera?!" kom efter bara några minuters ridning. Roligt att se! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback