Lördag - inte fantastisk ridkänsla

I lördags red jag Galishimo på dressyrkurs. Visserligen har jag lite lägre förväntningar nu när jag rider i westernsadel, bland annat åker ju benen fram en hel del, men jag och Galishimo fick inte riktigt till ridkänslan, förmodligen för att vi fick lite nya övningar som vi inte riktigt begrep oss på. En slags väldigt snäv shoulder in på volt där både jag och Galishimo tappade framåtbjudning och styrsel.


I teorin förstod jag övningen men jag hade svårt att få till den från sadeln. Jag kommer att undvika nötande, och i stället göra övningen avsuttet några pass, innan jag provar uppsuttet igen. Det brukar fungera bra. Instruktören trodde att Galishimo förstod vad jag menade men struntade i det, jag är ganska säker på att han inte förstod vad jag menade, helt enkelt för att jag inte själv förstod vad jag menade. Så jag backar bandet och ska fixa denna hemläxa, men jag ska göra en liten annan approach på den. Inspirerad blev jag i alla fall!


Lite spänd, lite stolsits, lite allt möjligt. Men struntsamma...vi fick lite att fundera på. Och snart har nog Galishimo gått ned så pass så det är värt att testa dressyrsadeln igen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback