Mysfredag - korta, enkla pass

Jag, Björn och Galishimo löshoppade på fredag kväll. Eller Galishimo löshoppade och vi beundrade hans mod. Det blev lite väntetid då ridbanan då den användes så vi fick avvakta ett tag men sedan så var det bara att köra på!
 


Galishimo har ju löshoppats varje vecka och jag lägger upp hindret på exakt samma sätt varje gång, så han ska känna igen så mycket som möjligt. Sedan får han gå över den markliggande bommen tre varv i skritt åt det ena och det andra hållet, sedan höjer jag bommen till ca 20 cm och så får han ta den i trav tre varv åt vardera hållet, gospaus, och sedan galopp enligt samma rutin. Det blir alltså ca 12 hopp, kanske några mer om något gick dåligt, och tar ungefär tio minuter. Jag tycker han verkar fungera bäst på korta pass när han hoppar så det inte blir ett så stort projekt. Det som tar tid är alltså att bära fram, och bära bort, hindermaterialet och bommarna. Träningen går på en grisblinkning.

Han blir allt mer avslappnad och jag tycker han verkar tänka mer nu, och tar sig över hindret bättre och bättre. Det finns ingen anledning att höja eller göra det svårare för honom, än så länge. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback