Ställd men rak

Galishimo har ju alltid varit ganska vinglig att sitta på. Han är ju väldigt känslig och följsam så det är ganska svårt att bara hålla honom helt rak. Det är ju något som jag tror vi måste öva på länge innan vi fått riktigt bra fläng på det. Tränaren gav oss övningen att rida på rakt spår (att framben och bakben följer varandra) men att jag ska ställa honom i halsen. Det svåra med det hela är ju att när jag ställer honom i halsen så brukar ju hela hästen följa med, på ett eller annat sätt. Antingen så böjer han sig i hela kroppen så bakbenen "sladdar ut" lite, eller så gör han det mest logiska; springer åt det håll jag vänt nosen. Men nu ska han ju alltså gå helt rakt och bara ställa sig i halsen. Mycket, mycket svårt.

Jag måste ju försöka korrigera honom med benen men trots att jag gör väldigt små korrigeringar så lyssnar han ju på dem och även den lättaste dutt med benet kan få honom genast att flytta rumpan 40 centimeter i motsatt riktning, och då blir det ju fel för då går han snett med rumpan åt det andra hållet.  Det är riktigt svårt för mig att lära mig dutta lagom med benet, och jag vill ju inte riktigt straffa honom för att han är så lyhörd och gör sitt bästa.

Björn följde med förra helgen, och coachade så gott han kunde. Det är inte lätt att hänga med i hästtermerna, alla gånger!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback