Semester, katastrofkonton och semesterdagsbuffert

Nu har den kommit, semestern! Jag är glad men har nog ändå inte riktigt fattat att jag inte behöver jobba på fyra veckor. Detta blir min fjärde semester i livet på fyra veckor och nästa år får jag sex dagars semester till, då jag fyller 40. Det är ju delvis mitt val att inte ta så mycket semester tidigare, jag har ju genom åren valt att spara ihop så många outtagna semesterdagar som man bara får (30 dagar), för att kunna ta hand om mina föräldrar eller hästen ifall något skulle hända dem. Jag bestämde mig för att börja spara ihop en semesterdagsbuffert och ett katastrofkonto år 2013 då Galishimo blev allvarligt skadad. Jag hade precis separerat från en riktigt dålig relation, och jag höll på att bränna ut mig i alla ändar. Men jag klarade mig, klarade jobbet, och repade mig utan sjukskrivning. Sedan dess har jag sparat semesterdagar ifall livet skulle bjuda på fler obekväma överraskningar. För det kommer det ju att göra. Det ingår i livet. 

Det var även då jag bestämde mig för att spara ihop till ett katastrofkonto på 20.000 kronor ifall försäkringar inte täcker allt, om bilen blir trasig, om kylen går sönder, eller allt bara händer på samma gång. Det var perfekt förra sommaren när både min bil och dator gick sönder inom loppet av bara några dagar. Jag ryckte på axlarna, tog lite från katastrofkontot, och såg till att ha en bra semester i alla fall. Katastrofkontot fyllde jag på igen, lite då och då, under hösten. 

Nu när jag blivit lite äldre kan jag dock känna att det inte är en dödsdom att bli sjukskriven och det är inte heller en katastrof att ta ett lån om flera oväntade utgifter händer på samma gång. Men jag tror det är bra för min egna, inre lugn, att ha sparat ihop några egna buffertar som hjälper mig. Man vill ju klara sig själv så långt som möjligt. 

Vad vill jag göra under min semester, då? 

Jag har inte hunnit tänka så mycket på semestern eller planera. Jag vill i alla fall fortsätta städa och rensa, lite i taget, så jag har allt rent och fint inför hösten. Alla Galishimos täcken ska vara tvättade och lagade och ihopvikta och lukta gott. Alla saker som inte används i förrådet ska slängas eller skänkas till välgörenhet. Lägenheten ska få lite mer kärlek och städning. Kanske köper jag nya madrasser, kuddar och täcken, eller nytt överkast, vi får se. Kanske slipar jag och målar om bordsskivorna i köket. Kanske struntar jag i allt. Vi får se! 

Jag ska gå lite gratiskurser i Procreate så jag kan teckna bättre på min Ipad. Galishimo ska ha sin motion och några utflykter. Sedan blir det lite cykelturer med Björn, och fika. Eventuellt besöker jag gymet några gånger, och mamma vill testa att rida islandshäst! Så det får vi försöka fixa! Jag ska vila mycket och tuffa vidare helt enkelt!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet