Mitt hem är inte ett museum

Jag har varit lite småkrasslig i veckan. Inte sådär så att jag blivit helt sängliggandes men jag har haft ont i halsen, muskelvärk och spänningshuvudvärk. Avslappningssjukan kommer alltså traditionsenligt då jag ofta blir lite krasslig på semestern. Jag har i alla fall lyssnat på lite poddar och städat upp badrummet ordentligt. Slängt alla hårsnoddar då jag numera har kort hår, samt slängt nagellack och annat jag inte tror jag kommer att använda. Tvättat, sorterat och torkat.

Tydligen hamstrar jag på handtvål i refillpåsar. Jag verkar undermedvetet tro att jag har ständig brist på handtvål. Om världen går under så kanske handtvål blir en högprioriterad råvara på svarta marknaden och något för mig att bli förmögen på. Man vet aldrig. Men om någon grundligt vill tvätta händerna så är det bara att komma förbi!

Sedan gick jag vidare till min "walk in closet" och började rensa även där. Jag har insett att jag har tendenser att spara på gamla saker som jag inte har användning av, och det blir ju inte ett problem så länge man inte lever på 34 kvadrat, som jag gör. Min topplista på saker jag sparat och har svårt att släppa greppet om:

1. Gåvor från vänner och familj. Jag har otroligt svårt att slänga saker som andra gett mig. Trots att jag förstår att de absolut inte avsett att boken eller den lilla presenten ska ligga och ta plats, tio år senare, och bli lite av ett dåligt samvete, efter att jag haft glädje av den. Men det känns liksom förolämpande att slänga något som jag fått. Men jag måste rucka på detta tankemönster eftersom jag bor på för liten yta.

2. Böcker. Jag älskar vissa böcker. Några av böckerna har förändrat mitt liv, och både hur jag ser på mig själv och andra. Mindblowing. Men kommer jag att läsa dem igen? Knappast. Kommer jag att ha nytta av dem i hyllan? Knappast det heller. De finns nog på ljudbok om jag vill återuppleva dem.

3. Allt som har med kreativitet att göra. Pennor, penslar, pyssel. Minns ni att jag började intressera mig för en dotted journal i vintras? Jag tyckte det verkade jättekul, jag höll på och tecknade och strukturerade upp den. Jag köpte pennor och klistermärken. Men nu står även denna oanvänd, eftersom den inspirerade mig att köpa min betydligt fräckare Ipad med det hysteriskt roliga ritprogrammet. Sedan flera veckor står min bullet journal oanvänd, och tar plats i min lilla lägenhet. Jag är inte riktigt redo att slänga den ännu. Inte alla färgglada pennor och klistermärken heller. Det har varit underbart att pyssla med den! Men den åker nog iväg vid nästa sortering.


4. Sladdar. "Den här sladden känner jag inte igen, men den kanske behövs till något viktigt som jag inte kan komma på just nu..." kan jag ha tänkt om sladdar som hör till datorer eller manicker som säkert slutade fungera för tio år sedan. Och som bara hänger med, och hänger med, och...

5. Papper som var viktiga för sju år sedan. Jag rensade just min ekonomipärm från 2011! Varför har jag sparat den?! Nu sköts ju allt på autogiro och jag betalar alltid mina räkningar direkt så det finns ingen anledning att ha kvar en så gammal ekonomipärm. Den kommer ju dessutom från en tid då jag hade det kämpigare med pengar och automatiskt behövde ha mer koll på kommande utgifter. Men när jag bläddrade igenom den idag så fann jag Galishimos köpeskontrakt. Hjärtat blev alldeles varmt ,och jag minns hur glad jag var när jag signerade kontraktet med mitt namn.  Jag tog ut det och sparade det bland mina gamla högstadiebetyg i stället.

Rensandet fortsätter. Mitt nedre källarförråd är mer ett museum än något annat, så där måste jag rensa lite brutalare. Jag behöver verkligen det förrådet för att rymma Galishimos täcken, sadelfiltar och annat. Men man får ta lite i taget!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet