Saker jag vill ha men kanske är för snål att köpa

Hej hopp!

Här kommer en lista på saker jag vill ha men kanske är för snål att köpa. Det är nog inte saker jag behöver, men väl saker jag "villhöver" och väger fram och tillbaka om jag ska köpa dem.


Ett bättre ryggskydd
Jag köpte ju ett väldigt enkelt ryggskydd under en utförsäljning förra året, för ca 200 kronor, och tänkte att det kunde vara "bra att ha". Det har ju visat sig att jag använder ryggskyddet betydligt oftare än vad jag trodde jag skulle använda det. Nästan varje uteritt åker ryggskyddet på, och jag besväras aldrig av att bära det. Problemet är att ryggskyddet är lite för litet, så det ser ut som det försöker döda mig i kvävningsdöden när jag använder det. Särskilt med tanke på att jag ofta slänger på det utanför ridjackan vid varje pass. Därför vore det kanske vettigt att köpa ett bättre passande ryggskydd som jag provar ut lite noggrannare. 

Varför jag känner mig snål
De är så sabla dyra. en Komperbell Ballistic väst, storlek dam, kostar ca 2300 kr i de flesta affärer. Det är en hel månadshyra för en häst till. Om jag nu vill ha en häst till. 


En westerngjord i läder
Min nuvarande westerngjord har ju något slags lammskinn och det är alltid fint i ungefär tre veckor. Sedan är det smutsgrått, sedan övergår det till något ännu äckligare. Så då måste jag skölja och pilla för att det ska hålla sig rent, och det behöver ca tre dagar på sig att bli torrt igen. Men väldigt ofta det småskitigt. Jag tror jag skulle föredra en westerngjord i läder. Som denna gjord för 1099 kronor. Det borde ta ca tre minuter att rengöra den. Spola av, putsa till, och violá så är den som ny igen. 

Varför jag känner mig snål
Galishimo har redan en sadelgjord och han klagar inte.





Regntäcke till Galishimo
Tänk den lyxiga känslan med ett sprillans nytt regntäcke som han kan stila med nu när det ska bli höst. Dessutom slipper jag rykta honom lika mycket när han inte kan rulla sig i leran på samma sätt. Min häst kanske kan bli SNYGGT vit och inte skit-vit. Täcket på bilden heter Ultimate 50 Trinity och finns här att köpa för 1099 kronor.  Märk det extra utrymmet vid manken som kanske inte nöter på manen så han får behålla sina små flätor. 

Varför jag känner mig snål
Galishimo har päls som klarar regn. Det har ett par hundra tusen års evolution sett till. Dessutom har han något skitigt regntäcke som jag lagat med nål och tråd, undanstoppat i något förråd någonstans...




En ny höstridjacka
"Har inte hon redan en miljard jackor vid det här laget?" funderar ni.
"Jo." svarar jag.
Men jag går ju lite upp och ned i vikt och skulle behövt en lite större jacka för min lite större "fyller-snart-40-form" som är lite bylsigare och förlåtande. Och så fullkomligt älskar jag höga varma kragar när man rider. Typ som den här jackan Veracity H20 Ariat som finns att köpa här. Den hade hållit mig varm på hästryggen. För blott 2399 kronor. Ehum. 

Varför jag känner mig snål
Om jag skärper mig liiite lite till bara så kan jag frusta och pusta mig ner från min nuvarande vikt på 65 kilo till en lite lättare vikt på 61 kilo. Det är sketna små kilona är den lilla marginalen som gör att min nuvarande jacka förvandlas från "på håret till för liten" till "hyfsat passande". Det kostar inte nödvändigtvis något att gå ned i vikt... om inte... jag vill... 





Skriva in mig på gym igen
4428 kronor kostar mitt favoritgym att gå på, och då har jag även tillträde till gymmet närmast Björns lägenhet, om jag vill träna på helgerna när jag hänger hos honom. Jag älskar ju att träna och tycker det är väldigt roligt, men det blir ju ganska sporadiskt nu för tiden. Men det kan ju eventuellt hjälpa mig att lösa problemet med att behöva inköpa en ny garderob. Det tåls att tänkas på! 

Varför jag känner mig snål
Jag kan träna ganska bra hemma, i naturen, cykla till jobbet och röra mig lite här och var, utan att för den delen bli ohälsosam. Jag har ju åtminstone JACKOR för den uppgiften. Några sitter i och för sig trångt, men ändå. 

Fönsterlampa med växt
Hur fint är det inte med kombinerade lampor med blomkrukor? De finns i alla möjliga former, runda, i trä, i metall, med plastblommor, med glaskulor... möjligheterna är oändliga och det är så fint! Det hade jag gärna haft i min lägenhet. Den här kostar 999 kronor men det finns ännu finare fönsterlampor bara nere i centrum, en liten promenad från jobbet. 

Varför jag känner mig snål
Det är snart jul. Inte för att vara pessimistisk men det är ju snart jul. Då har jag en jättefin advents-ljusstake jag köpte förra året som kommer att ge en total mysfaktor i fönstret. Man behöver ju inte en fönsterlampa med växt för sin överlevnad. Och det är säkert både lite bökigt och omständigt att sätta upp den.




Denna otroligt söta hingst efter dressyrhästen Zafferano
Den står bara en timmes bilresa bort. Jag stalkar den på nätet, man hittar den här. 70.000 kronor vill ägaren ha för den och om modern är frisk och inte en sådan där märr som skadar sig själv i hagen, under ridning, får fång, eller beter sig märkligt i andra sammanhang så hade jag slagit till.. om jag hade råd, alltså...

Varför jag känner mig snål
Det är väl kanske mer en tidsfråga om jag orkar med två hästar. Sedan så ska man ju inte bara orka med hästar utan även njuta av att ha dem. Det är också skilda saker. Finns en risk att jag känner mig överväldigad...

Summering av önskelistan: 
Om man säger att jag köper allt jag vill ha så får jag vackert punga ut med 82.324 kronor.

Har jag 82.324 kronor? 


Nä.

Jaha.

Jamendåså.



Men om jag skippar hästen så kostar önskelistan 12.324 kronor. Har jag de pengarna? Jo. De har jag faktiskt. Men den stora frågan återstår fortfarande - blir jag lyckligare? Plötsligt förvandlas min vardagsbudget till en existensiell livskris. Kan jag bli lyckligare av flera inköp kopplade till materiella ting, eller är begreppet lycka blott ett psykologiskt begrepp baserat på förmågan att nöja sig med det man har?

Eller ska jag lägga de pengarna på ett  hästkonto så det endast är 57.626 kronor kvar tills jag kan köpa en välstammad fölunge? Blir jag lyckligare då? 

...fast då behöver jag åtminstone säkerhetsvästen...

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet