Konsten att jobba tillbaka förtroendet


Jag har inte galopperat Galishimo alls sedan olyckan förra lördagen. Dels för att jag haft ont i ryggen och rumpan, men också för att jag tappat lite förtroende för honom. Av helt logiska skäl. Men igår så körde jag på igen. Galishimos galopp var väldigt ojämn, som den brukar vara i början av dressyrsäsongen, och då gäller det ju för mig att inte spänna mig när han är ojämn utan slappna av och rida ut det. Men då kommer ju oron om vad som händer om jag driver på för mycket och om jag dammar i backen igen, då. Men det måste jag ju ta itu med och det är ju bara att driva och lita på att Galishimo löser det. Det gör han ju för det mesta. Han är ju inte direkt ovillig att arbeta, om man säger så. Det gäller bara att inte överväldiga honom med intryck eller vara inkonsekvent.


Så nu ska jag ge oss tid att köra på med galoppen regelbundet. Kanske lite mer kravlös galopp ett tag så jag hittar tillbaka förtroendet för honom. Jag blev glad när jag fick lite mobilbilder, han har mycket till sin fördel!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet