Återhämtning

Idag gjorde jag åter samma longerings-övning som jag fick på kursen för C-tränaren i dressyr.  Jag longerade honom länge och väl. (Kom ihåg vänner: Longering: man står på marken och har en lång lina och hästen rantar runt en i en cirkel. Som på en cirkus. Fast utan cirkus.)  Det går redan bättre att förflytta volterna (cirklarna) utan att han ska bli spänd. Jag vandrade runt med honom och när han var lugn i galoppen så sprang vi tillsammans över ridbanan, bredvid varandra, lugnt och stilla och i mjuk form. Det glimmade lite i blicken på honom och jag märkte att han tyckte att det var lite roligt när jag sprang med honom.  (Det glimmade i blicken på mig också, och i övriga ansiktet, men det var svett och ren överansträngning då jag var välklädd och solen bjöd på minst 17 plusgrader och sol!)

Sedan satte jag mig upp på honom och checkade gas, broms, sidoförflyttande och så tog jag en lätt högergalopp några varv på volten, innan jag klappade honom nöjt, och satt av. Han verkade helnöjd och lugn. Jag kände mig klart tryggare än senaste gången jag red.

Jag kanske återhämtar mig lite snabbare än vad jag tror, den här gången!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet