Det här med lätt sits och låga händer

Jag har ju en märklig ridstil som jag använder när jag rider Galishimo. Särskilt i galoppen. Jag står nästan jämnt upp i sadeln i lätt sits samtidigt som jag försöker att ha så låga händer som möjligt. Och så är jag så stilla som möjligt. Det känns lite löjligt och en aning ovärdigt. Men det fungerar ju! Nu vågar jag inte byta ridstil eftersom han gör så fina framsteg. Men jag tror det var veterinären Gerd Heuschmann som sa något i stil med att om man vill uppnå vacker ridning så krävs det först år av mindre vacker grundträning..

Han är även förespråkare för lätt sits (när rumpan inte tar i sadeln) under hästens första utbildningsår...så varför inte...?!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback