Sagan om grillen

Igår ägnade jag hela dagen åt att grilla hamburgare. Alla som följt min blogg anar att mitt intresse för mat inte är det största. Mitt intresse för grillning är inte heller det största. Mat är bränsle och ingenting annat. Ibland kan jag laga något gott men det blir allt mer sällan. Hur fan grillar man egentligen?
Jag ställer mig tveksamt och tittar på publiken. Sedan tittar jag på den tomma grillen. Sedan tittar jag på publiken igen. Funktionären Lisa står bredvid mig eftersom hon för tillfället råkar känna sig överflödig.
"Alltså... hur gör man?" väser jag till henne och biter mig i läppen.
"Inte vet jag. Futta eld på kolen och låtsas som att du har koll?" säger hon.
"Hur mycket tändvätska behöver man?" undrar jag.
"Äh. En skvätt. Eller två?" föreslår hon.


Efter många om och men, och extremt mycket tändvätska, så brinner kolen.
En ponnypappa tittar lite tveksamt på mig. Lite granskande sådär. Sedan testar han:
"Kan du göra en... hamburgare?"
"En hamburgare?" frågar jag igen.
"Ja." säger han.
"Är du säker?" undrar jag igen.
"Nu när du säger det så börjar jag känna mig lite tveksam." erkänner ponnypappan.
"Dåså." svarade jag bestämt och lägger armarna i kors.

"MEN KATARINA!" säger en domare bestämt, som råkat höra konversationen och jag återgår till ett:
"Självklart herrn!" och lägger på lite hamburgare.


"Du har inte gjort det där förut va?" frågar ponnypappan och jag svarar:
"Det har inte du med att göra!" och börjar stirra stint på hamburgaren som fräser på gallret.
"Är jag typ, din första kund?" frågar ponnypappan lite tveksamt.
"Ja. Och jag tycker du ska känna dig ärad."
Han ställer sig lite närmare och tittar på hamburgaren.
"Du måste nog vända på den nu." försöker han.
"Jaha..." muttrar jag och börjar fippla med den.
"Vågar man äta den där?" säger han slutligen när jag är klar.
"Det tycker jag!" svarar jag surt. Han tackar lite försiktigt och drar sig tillbaka.


Sedan så säger han vänligt att det var en exeptionellt god hamburgare och att den var förstaklassigt grillad. Som ett litet moraliskt stöd, sådär.


Sju timmar och åttio hamburgare senare så lägger jag mig utmattad på sängen hemma. Men nu kan jag grilla hamburgare.


Nu har jag blivit jävligt bra på det!
.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback