Min finaste fjäril



Långsamt händer mer och mer. Jag börjar lära mig gramantygeln. Han dyker allt mer sällan in med huvudet. Han känns allt mer stadig och balanserad. Med den vanliga sadeln känner jag mer kontakt med honom och och det är mer vant att rida med den. En tjej som tävlar i western såg oss tillsammans för ett tag sedan och sade:
"Tvivla aldrig på din häst. Han gör precis allt för dig. Det märker man lång väg. När du går i hagen följer han varje steg du tar, och han släpper dig inte med blicken. För honom är det självklart att lyda bara dig. Du kommer att kunna göra precis vad du vill med honom."

Jag skrittar runt med honom för att få ordning på gramantygeln och sedan så övar vi övergångar mellan skritt och trav. Han blir allt mer positiv och känslig.
"Du är så himla fin nu. Bästa vännen." säger jag och märker hur uppmärksam han blir på mig. Hur trevligt han verkar tycka att det är.
Jag behöver bara "öppna upp" med innerlåren och krama honom mjukt och försiktigt för att han ska gå fram i en rask trav. Så trevligt. Så behagligt.
"Mattes finaste..." mumlar jag stolt och märker hur han riktar ett öra mot mig. Och det är jag som gjort allt. Det är jag som ridit in honom, trots alla svårigheter vi mött. En värme stiger i bröstet. En bubblande stolthet. Mattes finaste fjäril.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback