Att "hålla käft" med kroppen


Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv suttit på en så känslig häst. Någonsin. Alla andra hästar har varit pansarvagnar i jämförelse. Han är verkligen en fjäril. En känslig fjäril. Jag förstår bättre varför han var så svår att rida in och börja träna nu. Jag förstår också de här faserna då han bara velat springa ifrån allt, och hur han för några veckor sedan bara bet ihop och inte lyssnade så noga på mig. När han är så känslig så måste det vara svårt att veta vilket obehag och intryck som ska filtreras bort. Han måste ju filtrera bort sadelgjord, sadeltryck, uppsittningen då allt dras lite på sned, min vikt, vad andra hästar gör, och så vidare. Samtidigt så finns det vissa delar som han SKA lyssna på. Nu har han verkligen öppnat upp och lyssnar på allt jag gör. Precis allt. Vilket känns lite som en gåva från honom till mig. 

Han lyssnar på min vikt, på mitt bäckenben, mina knän, mina vader och mina fötter, han lyssnar på mina händer och min kroppshållning.

Tyvärr har jag inte full kontroll på någon av dessa lemmar. Vilket tyvärr skapar en hel del förvirring.

.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback