Aldrig mer "Pellefant"


Min stallkompis Anita tog upp en liten synpunkt som var väldigt intressant i stallet idag. Hon tog nämligen upp det här med smeknamn på sina hästar. Hon hade noterat att många ryttare har smeknamn på sina hästar som inte är särskilt upplyftande.

 Man kan säga att ryttare lätt "drar på sig ovanor" att kalla sina hästar olika smeknamn. Och då kom vi ju (inte helt otippat) in på att jag kallar Galishimo för Pellefanten. Jag fick fundera på varför jag kallar honom det, och kom fram till att det har lite med ordspråket "som en elefant i ett glashus". Jag uppfattade nämligen Galishimo som en elefant i ett glashus förut. Ni vet, på den där goda tiden då han sprang in i en skottkärra och krossade en bakkota. Eller alla gånger han trasslade in sig i sina egna tömmar. Eller den tiden han fruktade en markliggande bom mer än döden självt. Eller fick panik över en löv på marken. Eller alla gånger han sprang åt ett håll, och tittade åt ett annat, vilket kändes väldigt ogenomtänkt rent generellt.






Han kändes så sårbar och oskyldig, och samtidigt skrämde han mig väldigt mycket, så det väckte någon slags förtröstan att tänka på honom som en Pellefant. En liten bäbis i ett glashus. Som kommer att växa upp.

Grejen är ju den att han HAR vuxit upp! Det fyller ingen funktion längre att jag ljusar till rösten och kallar honom för "Mattes lilla Pellefant" för han är ju en ståtlig och trevlig valack.

Så jag har lovat honom nu att jag måste sluta kalla honom det. Han är ingen Pellefant längre. För ett år sedan var han det. Men inte nu...


Så tittar vi en sista gång på "Pellefanten" år 2013 och tar avsked.








Idag är han något HELT annat...
...och han har gjort sig förtjänt av respekt.

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback