Pepp från bästa coachen


Jag visade Galishimo för mamma idag igen.

Galishimo var pigg och alert idag. Jag började få lite ont i magen när jag såg hans energi, lyfta svans, och spetsade öron. Jag rodnade om mina egna öron. Jag bestämde mig för att inte göra något storslaget utan bara rida kvar lugnt och fint i sadeln, och fokusera på att han ska röra på sig. Han kunde inte stå stilla när jag satte mig upp. Det kändes som att sitta på en spänd fjäder. Sedan började vi lugnt röra på oss. Och mamma coachade oss som bara en mamma kan.
"Vilken skillnad! På bara en månad! Han är ju mycket finare nu! Det märks att du har jobbat med honom!" sa hon entusiastiskt. Jag rodnade ännu mer. Jag vet att min mamma alltid är ärlig. Galishimo tuffade lugnt på. En vedklyv jobbade i närheten. Ett tåg åkte förbi. Men vi kunde ändå... tuffa på. Utan att jag satte mig av honom. Vi travade och skrittade. Jag visade även min mamma att vi numera kan skänkelvikning. Jag skrittade rakt emot henne och plötsligt gick Galishimo sidvärtes.
"Men vad fint! Jag kan inte ens se hur du gör!? Vad gör du?"
"Jag använder det yttre benet och trycker det lite på magen, så flyttar han sig undan för det." sa jag.
"Det måste du ju göra väldigt lätt, det märker man ju inte ens. Så fint." sa mamma.
Jag skäms fortfarande för att jag inte är lugnare i sadeln, att jag inte tränar honom bättre. Att jag inte rider efter fyrkantsspåret, galopperar honom oftare, ställer lite större krav..

Efter passet avslutade hon:
"Bry dig inte om vad du inte lärt honom ännu. Bry dig inte om allt som ni inte kan. För det du lärt honom, det gör han ju bra." 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback