Nära till motionsspår


 
”Kolla här, titta på huset jag hittat på hemnet.” säger pojkvännen och visar bilder på ett sött litet radhus.

Jag tittar på bilderna. Han fortsätter berätta:

”Se, det är ganska stort, det har många rum! Det är nära till centrum och du har fortfarande hyfsat nära till stallet. ” säger han och visar lite bilder. Jag tittar på bilderna.

Han fortsätter mjukt:
"Det är en väldigt liten gräsmatta men du har ju en liten gräsplätt där….”

”Terven hade gillat en liten gräsmatta.” sörjer jag.
Jag fortsätter titta på bilderna.
Jag känner mig förvirrad.

”Jag vet inte vad jag ska titta på längre. Jag har inget att utgå ifrån. Jag brukar titta på golven, om de är mjuka golv där hon inte halkar eller hårda parkettgolv som hon halkar runt på och repar. Jag brukar titta på hur nära det är till jobbet ifall jag skulle behöva rasta henne på luncherna. Jag brukar titta på hur nära det är till naturen när vi ska gå på promenader. Jag brukar titta på om det finns en verandadörr där man kan släppa ut henne för hennes morgonkiss.”

Han tittar på mig och ser lite ledsen ut. Jag fortsätter:

”Jag vet inte vad som är viktigt längre. Vaddå, ett blått badrum? Är det sådant man ska titta på? Om man gillar blåa badrum? Är det så man gör?! Vad är det för mening med det?!”

Jag fortsätter spinna runt med mina tankar, i en väldigt ofrivllig tankedans, allt mer förtvivlad:

”Och det finns ju ett motionsspår där utanför. Vad ska jag med det till? Ska jag GÅ där?! Va? Är det vad det är tänkt att jag ska göra nu alltså? Gå ensam?! Är det vad du vill?!”

Han blir ännu mer tyst, han lägger en hand på mitt ben. Jag fortsätter:

”Vet du. Jag och Terven gick där förut. För två år sedan brukade vi går där. Det är i närheten av där jag bott förut. Jag kan varenda kurva på det där jävla motionsspåret. Hon var alltid med!”

Jag varvar upp mig allt mer och jag låter nästan anklagande mot honom:
”Ska jag gå där ensam, va?! Där jag och Terven gått tillsammans?! Va?!”
 
Magen vänder sig och jag hör hur oresonlig och konstig jag låter.  Jag låter otroligt konstig. Ändå kan jag inte låta bli, att låta så. Jag är bara så fruktansvärt ledsen. Så djupt och bottenlöst ledsen.

Han stryker mig lugnt över benet och säger mjukt:
”Jag vill bara ge dig en framtid, gumman. Jag vill bara ge dig något att se fram emot. Du förtjänar något att se fram emot.”

”Men jag vill inte ha någon jävla framtid!”
utbrister jag och känner hur tårarna väller fram för sjuttonde gången på samma dag, och jag fortsätter:
”Jag vill ha dåtid! Det är vad jag vill. Jag vill vrida tillbaka klockan! Det är vad jag vill!
Försök att ge mig det, om du kan!”

Han ser ledsen ut, kramar om mig länge och pussar mig på pannan.
"Älskade gumman..." säger han bara.

 

.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback