Testade Loop Earplugs i stallet

 Ja, eller "testade och testade". Jag tog av mig öronpropparna ganska snabbt.

Loop Earplugs saluförs som ett slags hörselproppar som filtrerar bort obekväma ljud och släpper igenom bekväma ljud. De ska vara bra för personer med exempelvis autism eller ADHD, det ska öka koncentrationen och helt enkelt göra lättstörda personer mindre störda. Eftersom jag har lite ridrädsla och reagerar ganska starkt på motorljud, blåst som viner i öronen, och andra plötsliga ljud just när jag rider, så tänkte jag att det är värt att testa dem. 


Jag tog på mig hemma, och testade dem i trapphuset på väg till stallet, och jag träffade min granne (som för övrigt också har en häst av samma ras) och hon började prata om kvällens planer. Det gick inte att höra vad hon sade, jag tog av mig earplugsen för att ens kunna ha en konversation med henne. Ljudet blev alldeles för mufflat och jag kunde inte höra. Ekot i trapphuset hördes dock utmärkt. 

Sedan tog jag på mig dem för att åka bil till stallet, med Jonatan, men då fick jag lite olustkänslor eftersom det blev resonans på min egen röst. Precis som med öronproppar så kunde jag inte riktigt avgöra mitt röstläge. Pratar jag högt? Pratar jag lågt? Ingen aning. Allt känns högt. Jag kände att jag tappade en viktig social nyckel. 

Suck... 

Sista försöket gjorde jag när jag gick ut på sommarbetet för att hämta Ares och det karaktäristiska blåsljudet ven i öronen. 
"NU ska jag se om pluggarna sållar bort vinden!" sade jag optimistiskt och tog på mig den. 

Men nej. Ingen som helst skillnad på just vindblåst i öronen. 

Så mina loop earplugs blev kvar i fickan resten av dagen. 

Men vad gör väl det när man har en fantastisk häst? 

(Jag måste bara släppa på tyglarna liiiite lite mer! Är det dags att sätta dit en snutt tejp vid rätt tygellängd, kanske?!)





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den där silverbjälken

Planering med att måla hästtransport

Påskjutet