Stallbygget - markstreck

Det är kanske lite dumt att säga att ”vi” startat med ett stallbygge för det är väl mestadels Jonatan som håller i trådarna här. Jag känner mig inte riktigt hemma med hur man gräver ut marken, och vart avlopp ska gå, och dimensioner, ventilation och mått. Självklart får jag tycka till en hel del men det är svårt att riktigt visualisera. 

Jonatan ritade ut en ritning på marken, jag trodde det skulle underlätta när det fanns tydliga markeringar på marken men det var inte heller helt lätt. Däremot är det väldigt spännande och roligt att visualisera hur framtiden kan bli! 

Jag fick ju en onepiece med björnöron förra julen och den används flitigt i Sjöbotten. Den är otroligt varm och även om jag är ganska frusen så får jag alltid upp värmen snabbt i min björndräkt. Sedan bjuder jag på att det kan se lite lustigt ut. 


Vi ska ha toalett, pumphus, torkrum, spolspilta, sadelkammare och fyra boxar, åtminstone som vi tänker oss stallet nu. Vi tänker bara ha två hästar, men man kan ju vilja ha får, extra förrådsutrymme eller så kanske livet blir annorlunda längre fram. Om vi vill sälja huset i framtiden så kan det vara bättre med fyra boxar än bara två. Där jag hukar mig, i min björndräkt, ska toaletten vara. 

Det vi dock är överens om är att vi inte ska ha en tidsram på stallbygget. Det får ta den tid det tar, vi ska inte stressa eller forcera något på fritiden, om det känns tungt att hinna med. Ares och Sessan har det jättebra på Brönet och massor med spontan miljöträning. Igår så flög en motorskärmflygare över hagarna, ett tåg åkte fram och tillbaka för att leverera grus till tågspåret, och en bärplockare lurade i skogen. Det är bra att de hinner se både det ena och det andra, i Sjöbotten är det betydligt lugnare! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den där silverbjälken

Planering med att måla hästtransport

Påskjutet