Torv eller spån i boxen?

Ares går ute på lösdriften året runt, och har verkligen den mysigaste och fluffigaste halmbädden i sin lilla koja, som jag någonsin tror jag sett. Den är torr och det är så mysigt att gå in där. Vi fyller på den regelbundet med halm, och halmen når till knäna på honom och luktar ljuvligt. Så skönt det ska vara att sova där. 



Men han ska ju kunna stå på box också ibland, och det går inte leva på andras boxbäddar när vi lånar boxplats, så jag gjorde en rejäl städning i en av boxarna, och testade att köpa in och skapa ett lager torv i den. Egentligen ska man grunda lagret med Stalosan som ytterligare hjälper till att göra bädden fin och ph-neutral, men jag tänkte att eftersom hästarna bara är i boxen några timmar då och då, så kan nog ett lite tunnare lager torv fånga upp urin och dålig lukt ganska bra. Det var tungt att bära och lägga in i boxen, jag är alldeles färdig i hela kroppen nu. Men det dammade inget och det luktade behagligt. 


Spån har ju en tendens att sprida ett ljust damm som känns gå in rakt i luftvägarna på mig, och så blir det en kraftig lukt av ammoniak som kommer när urin börjar marinera till sig. De problemen ska man inte behöva fightas med lika mycket, när man köper torv. En känd bloggare som heter Malin Melin och har westernhästar har gjort flera inlägg om fördelarna med torv. Det blir miljövänligare, enklare att mocka, skapar inte samma dåliga lukt, och behöver inte bytas ut eller fyllas på i samma omfattning som spån. 

Hon har gjort flera inlägg men ett av dem hittar du här. "Vad andas din häst in när den sover?" 


Så jag är nöjd med att jag köpte torv i stället för spån i en av boxarna. Jag hoppas även Ares blir nöjd med det underlaget! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet