Uteritt och återhämtning


Helgen startade med en härlig uteritt med Ebba och Angelika. Två riktigt glada ryttare som verkligen tycker om sina hästar, det fyllde på min energi. Dessutom så berättade jag att jag var lite trött och låg, och risken när jag rider trött är att jag blir spänd, och då blir Galishimo ännu mer spänd, och så kan den onda cirkeln vara igång. De förstod precis vad jag menade, och höll hela tiden ett öga på mig och Galishimo, så vi alla skulle ha en trevlig ridtur. Och trevlig blev den! Detta är anledningen till att jag inte vill vara på ett privatstall utan trivs bra på ett större stall. Det är lätt att arrangera en lugn ridtur och finna de personer som både har tid och lust att ta det lugnt när man själv behöver det.


Dagen efter var jag ännu tröttare men jobbade en kortare stund med en lätt öppna i vänster galopp, som tränaren instruerat mig med. Det blir väldigt vingligt och obalanserat för oss, men när Galishimo går ur öppnan och galopperar framåt igen, så får han verkligen några steg med en bra och balanserad vänstergalopp! Han sätter sig ordentligt på rumpan och höjer formen för att balansera upp sig, och så skjuter han ifrån riktigt bra. Det roliga är att det ser väldigt vingligt och spänt ut innan vi kommer dit, och det blir som sagt bara några riktigt fina steg, men jag är väldigt motiverad att renodla galoppen under året och se hur fin den kan bli.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet