Konsten att inte hämta en häst på lösdrift

Lill-Ebba hamnade i knipa då hon fått en veterinärtid för att vaccinera Rand, hemma på vårt stall, samtidigt som hon hade ett prov i skolan. 
"Det är lugnt, jag fixar det!" sade jag och skyndade mig att avsluta jobbet för eftermiddagen för att skynda mig iväg och hämta Rand. Jag kände mig lite flåsig och sliten och konstaterade att jag kände mig lite sjuk. Jag tog Rands grimma och grimskaft och skyndade mig förbi hagarna för att hämta honom, längst bort. För att hämta Rand så måste man passera Galishimos hage, där han går med sex hästkompisar på lösdriften. Rand har sin lösdriftshage en liten bit längre bort. 

I bortre änden av Galishimos hage så skymtade jag Galishimos rosa täcke, och han och kompisarna verkade äta ur en nyöppnad bal, långt där borta i hans hage. 
"Skönt, han märker mig inte." tänkte jag och skyndade mig vidare förbi hagen. 

Sedan hör jag ett dunder. Jag hinner inte fatta riktigt vad det är förrän en häst med rosa täcke slirar alldeles bakom mig och jag hör ett ivrigt hummande. Jag vänder mig om.
Galishimo, som tidigare var 120 meter bort. Står nu så nära mig det bara går. Och han ser överlycklig ut. 
"Höhöhöhmm!" säger han glatt. 
"Nämen inte du... jag ska hämta Rand." svarar jag och går vidare. 

Plötsligt dundrar det till. Galishimo börjar galoppera efter stängslet. Hans glada ögon ser oroliga ut. 
"Hallå?!" säger han. 
"Jag är ju din häst!" säger han igen. 

Jag ignorerar honom och fortsätter gå. 
"JAG ÄR JU DIN OCH DU ÄR JU MIN!" gnäggar Galishimo olyckligt och börjar springa fram och tillbaka, fram och tillbaka i leran. 

Jag vänder mig om. Han ser olycklig och frågande ut. 

"Ähmen vad fan, vad är det för fel på dig?" muttrar jag och stirrar på Rands grimma. 
"Miiiih!" gnäggar Galishimo barnsligt. 

"Jaha, jaja... jag tar väl in dig då..." muttrar jag stressat och vänder på klacken med Galishimo ivrigt taktandes på andra sidan stängslet och ivrigt "hummande" med rösten. Jag tar ut honom ur hagen och leder in honom i stallet. 

"Men... skulle inte du hämta Rand?" frågade en stalltjej förvånat när jag surt tar in Galishimo med Rands grimma 
"Ja, trodde också att jag skulle hämta Rand..." mumlade jag. 

Galishimo får en liten tuss hö och får nöjt hänga i boxen när de andra hästarna ska vaccineras.

"Ska den där vaccineras också?" frågar veterinären och pekar på Galishimo.

"Nej, han klarar bara inte av att jag tar in andra hästar.... 

från
andra hagar...." 

mumlade jag. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet