Ja, han har blivit lite tjock igen

Tyvärr så blev det inte så mycket ridning denna sommar för min del och jag är lite besviken över det. Jag blev lite halvkrasslig, Galishimo tappade en sko, och familj och släkt behövde mig på andra håll än i stallet. Rivstarten på jobbet tog också ut sin rätt. Sedan har det stormat en hel del och då känner jag mig inte trygg att rida, trots att Galishimo hanterar stormvindar hyfsat bra i år. Sommarvärmen, som varit den varmaste på 260 år, har man ju inte blivit sprudlande pigg av, trots att det gått väldigt bra.

Det har nästan inte blivit några långritter alls, eller någon ridhusträning, och det märks ju tyvärr på Galishimos form också. Men sådant är livet och när jag är helt pigg igen, vilket jag inte blivit ännu, så kommer jag att köra på som vanligt med honom.

Jag har i alla fall tränat på galoppfattningar från skritt i söndags och tyckte det gick bra. Jag har övat mig på att inte knipa med knäna eller underbenet utan bara "plinga" lite med foten så ska han fatta galopp. Det gör han så gärna, trots att han verkar tycka det är lite tungt att trycka ifrån ordentligt nu när han har sin lilla runda sommarmage.

Jag hade ju lite problem med att fatta rätt galopp med honom i våras och den nya tränaren sade att jag gav honom för många signaler eftersom han är en lite känslig själ. Förut gjorde jag halvhalt, sedan drev jag och förde fram ena benet och drog bak det andra benet och tryckte på och gungade i sadeln samtidigt som jag flyttade fram inner höft och ledde med inner tygel... och lutade mig framåt, och stelnade lite. Tydligen så ska jag träna på att bara slappna av i kroppen och säga "vinkevink!" med inre foten så fattar han galopp alldeles utmärkt. Vilket han gladeligen gjorde.  Vilket i sin tur fick mig att känna mig lite dum.

Det är ju jag som ridit in och utbildat honom så det är ju lätt tragiskt att han trots detta verkar mer välutbildad än mig. Jag säger bara det.

Men det är ju inte Totilas jag rider utan en liten arab som ändå tycker dressyr är hyfsat roligt om än han har en märklig apa på ryggen ibland.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet