Internationella barnfria dagen

Jag var på väg att sätta upp detta på facebook men jag vågar fortfarande inte. Det känns fortfarande lite provokativt och laddat för mig att "outa" att jag är barnfri. De flesta i mitt nätverk bryr sig inte, särskilt inte min sida på familjen, men det finns fortfarande en slags provokation i att prata barnfrihet.

Men det finns saker som kan vara värda att uppmärksamma.

Genom att undvika en transatlantiska flygresor kan man spara 1,6 ton koldioxidekvivalenter per tur och returresa. En person som väljer att leva bilfritt kan vidare spara 2,4 ton av koldioxidekvivalenter per år. Att välja bort ett barn sparar in 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per år, om även barnet får barn. Att avstå ett barn är alltså det överlägset miljövänligaste val du kan göra om du vill påverka klimatet enligt denna studie!

Och varför inte ta en titt och le lite åt detta klipp...


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Påskjutet