Det är en bra tid att rida nu


Träningen med Galishimo går riktigt bra nu. Han är mycket lugnare och avspänd nu, motför för ca en månad sedan. Tiden flyger iväg när jag tränar honom. Jag kände mig riktigt stolt när jag satt på honom igår kväll. När jag rätar på ryggen och drar bak axlarna så gör han tyvärr halt eftersom vikten förändras något i sadeln, liknande den förändring som när jag velat att han ska stanna. Men det är ju mitt fel då jag suttit väldigt lätt i sadelns säte så länge. Han är inte helt inne på den här ben-signalen om att han ska trava heller, han brukar pröva skänkelvikning i stället. Det är ju också en basic grej som han missat. Kommandot för trav. Men det är ju så när man har haft en överpigg häst, då är det svårt att träna in just kommandot för "öka!". Den träningen får komma  när tillfället kommer, helt enkelt. Som nu.

Det är ingen idé att korrigera honom för mycket eller bli irriterad när han gör fel. Jag ignorerar väldigt ofta hans olika försök, jag vill ju inte straffa honom för att han är ambitiös och anstränger sig. Det ska ju vara roligt att träna.
.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Planering med att måla hästtransport

Den där silverbjälken

Flashback